Mesta lavest på Mølbachneset bru

  • arkivnyheter

Anbudet fra Mesta er på 15,437 millioner kroner. Konkurrentene er Eco Bygg (18,257 mill.) og Veidekke (20,910 mill.).

- Jeg hadde gjerne sett at det laveste anbudet lå en million lavere, men det er til å leve med, sier prosjektleder Odd-Magnar Nerland i Region Vest.

Ved første utlysning ga Eco Bygg et anbud på 27,6 millioner på en sprengverksbru i tre. Den skulle vært Vegvesenets bidrag til Norwegian Wood, et av de største prosjektene innenfor Stavanger 2008 - europeisk kulturhovedstad. Prisen lå så høyt at Vegvesenet valgte å ikke å videre med prosjektet.

Brua hadde en dristig og utradisjonell utforming. De skråttstilte pilarene skulle møtes over kjørebanen. Fra møtepunktet skulle det gå stag som kjørebanen skulle henges opp i.

Brua som bygges i stedet er også en sprengverksbru, men langt mer tradisjonell enn den opprinnelige. Byggematerialet blir betong, og de skråttstilte pilarene støtter kjørebanen nedenfra. Mange overgangsbruer over motorveger er bygd på denne måten. Brua får en lengde på 52,5 meter fordelt på et 32,5 meter langt midtspenn og to 15 meter lange sidespenn.

Oppdraget omfatter også anlegg av ca. 200 meter tilstøtende veger og kanalisering av et kryss mellom riksveg 44 og fylkesveg 55. Jobben skal være gjort innen utgangen av februar neste år.