Slik ser E 6 ut like sør for Andelva i dag. I løpet av høsten 2011 er den utvidet til fire felt. Mesta ligger godt an til å få den jobben. (Bilde: Anders Haakonsen)

Mesta lavest på Dal-Boksrud

Vegvesenet fikk også anbud fra Skanska (544,851 mill.) og Reinertsen Anlegg (577,949 mill.)

- Vi er godt fornøyd med resultatet. Dette er priser som det er veldig enkelt å forholde seg til, sier byggeleder for Dal-Boksrud, Nils Lysbakken.

Den aktuelle strekningen er 11 km lang. Dagens veg har standard som det som tidligere het motorveg klasse B. Det vil si at den har to felt, den er forbeholdt motorisert trafikk, og den har ingen plankryss eller direkte avkjøringer.

Vegen skal nå bygges om til fire-felts motorveg. Utvidelsen skjer på tradisjonell måte. Nordover fra Dal blir en ny kjørebanen lagt lagt øst for nåværende E 6 fram til et punkt like sør for Andelva. Her skal traséen til den nye kjørebanen krysse E 6 og fortsette nordover mot Boksrud på vestsiden av dagens veg.

Entreprisen omfatter 11 bruer - 6 i betong og 5 i tre. Betong skal brukes i bruer i veglinjen og i overgangsbruer som inngår i kryss. De andre overgangsbruene blir bygd i tre.

En av bruene i veglinjen krysser Andelva. Elva er ganske bred ved krysningspunktet, men den nåværende brua er bare 50 meter lang, resten av krysningen består av fyllinger. Den nye brua blir 170 meter lang, og fyllingene blir tilsvarende kortere. E 6 blir lagt over på en midlertidig bru mens den nye bygges.

Når den nye kjørebanen er ferdig, overtar den trafikken i begge retninger mens nåværende E 6 blir oppgradert. Dette arbeidet inngår i entreprisen. Høsten 2011 skal utvidelsen til fire felt være fullført.