Andre etappe på Brandangersambandet er markert med rødt. Mesta ligger godt an til å få oppdraget (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Mesta kan få 4,8 km lang tunnel

Det nest laveste anbudet ble gitt av Veidekke og er på på 289,2 mill. NCC er nr. tre med 297,6 mill., fulgt av Leonhard Nilsen & Sønner (298 mill.), AF Gruppen (299,4 mill.) og det danske firmaet E Pihl & Søn (304,7 mill.).

To arbeidsfelleskap ga også pris, men de lå langt over de øvrige. Betonmast og Mika vil ha 331,4 mill. for jobben, men det svenske firmaet Oden og det tyske Züblin har gitt et felles anbud på hele 432 millioner kroner.

Tunnelen får T 8,5-profil. Den inngår i Bremangersambandet. Den som får kontrakten skal også anlegge tre kilomter veg i dagen. Hovedhensikten med prosjektet er å fullføre fastlandsforbindelsen til øya Bremangerlandet og noen mindre øyer som har vegtilknytning til den. Disse øyene fikk fergesamband til det øvrige vegnettet i 1974 via fergesambandet Kjelkenes-Smørhamn.

I 2002 ble de knyttet til fastlandet via en 1 900 meter lang undersjøisk tunnel og en bru, men innbyggerne på øyene kan bare nå en liten del av fastlandet uten å legge ut på en lang rundtur i Nordfjord på en veg med lav standard. Svelgen som er kommunesenter i Bremanger, kan ikke nås uten å ta rundturen. Når Bremangersambandet er fullført sommeren 2013, blir vegen til Svelgen 40 km kortere enn i dag, og fergesambandet blir nedlagt.