Nåværende riksveg 465 går langs sjøen i nedre billedkant. Derfra skal den nye vegen gå oppover Kjerringdalen til venstre på bildet. Fra Kjerringdalen går vegen inn i den 3,3 km lange Ravneheia tunnel. (Bilde: Statens vegvesen)

Mesta får aldri nok

Parsellen går mellom Hanesund og Sande like nord for Farsund. 3,3 km av den går i tunnel. Det laveste anbudet er på 181 millioner kroner. Skanska ligger nærmest med 187,2 mill., fulgt av Veidekke med 204,5 mill. Fjerde og siste anbyder er TT Anlegg fra Marnardal som vil ha 209,8 mill. for jobben. De laveste prisene ligger omtrent der de skulle, i følge Vegvesenets beregninger.

Vedståelsesfristen går ut 18. juli. Ytterligere fem entreprenører ba om konkurransegrunnlaget og lot det bli med det.

Den nye vegen mellom Hanesund og Sande skal være ferdig innen 1. november 2008. Den erstatter en veg som holder svært lav standard og er vesentlig lengre enn den nye vegen.

De totale kostnadene er beregnet til 265 millioner kroner. Prosjektet inngår i Listerpakken som finansieres dels med riksvegmidler og dels med bompenger.