TERRENGBIL: Nye Mercedes ML viser seg å klare det verste tenkelige terreng - på det verste føret - uten å være stappet full med alt det du kan ekstrabestille: Differensialsperre slik at slurende hjul ikke lenger slurer, svære motorer, masse greier som folk kjøper for å kjøre standsmesssig til og fra meglerkontoret. (Bilde: MERCEDES)
... OG CRUISER: Også på landevei er ML overraskende. Du slipper det meste av den duvingen, skumpingen og humpingen som mange andre 4WD SUV-er er plaget med. Det skulle egentlig bare mangle. Du får TRE familiebiler for hva denne her koster, selv i rimeligste versjon. Og det er enkelt for megler Smekk å presse prisen opp i en million om han må, pga av naboen. (Bilde: MERCEDES)

Mercedes som takler alt

Vi kjørte en ”ribbet” versjon i den temmelig tøffe offroadløypa på Norsk Trafikkskole i Våler sør før Elverum.

Løypa er bratt, skeiv, våt, trang og full av skumle feller.

Det digre kjøretøyet passer egentlig ikke der, for sporet er mer laget for jeep’er etc. Men ved hjelp av litt fingerspissmanøvrering kom vi oss gjennom, ned sleipe bakker ved hjelp av elektronikken og opp ditto ved hjelp av en robust motor med høyt dreiemoment, og en virkelig tiltalende syvtrinns automatkasse.

Og den tåler en halvmeter vann å vade i, og klarer krenging på 35 grader. Femten er mye for en normal bilfører.



Mercedes (egentlig DaimlerChrysler) har med denne bilen vist at det går an å kjøre i stridsløype uten å ha bilen full av jeepsaker. Elektronikken surrer og går, diverse stabilitetsprogram og nedover-kontroll samt ABS og et smart firehjulstrekk, og vips så durte vi gjennom en løype som vi ville ha veddet på at denne bilen ikke ville klare.

Gratulerer! Og så på sommerdekk da, ikke en gang M+S (terrengdekk a la Mud and Snow).



PS: SUV betyr Sports Utility Vehicle, dvs. sporty bruksbil. Hva bilen koster? Ikke to øre under 750 000 kroner. Dessverre. Hvorav drøyt halvparten er skatter og avgifter til oljemilliardlandet.



TERRENGBIL: Nye Mercedes ML viser seg å klare det verste tenkelige terreng – på det verste føret - uten å være stappet full med alt det du kan ekstrabestille: Differensialsperre slik at slurende hjul ikke lenger slurer, svære motorer, masse greier som folk kjøper for å kjøre standsmesssig til og fra meglerkontoret. FOTO MERCEDES



¿OG CRUISER: Også på landevei er ML overraskende. Du slipper det meste av den duvingen, skumpingen og humpingen som mange andre 4WD SUV’er er plaget med. Det skulle egentlig bare mangle. Du får TRE familiebiler for hva denne her koster, selv i rimeligste versjon. Og det er enkelt for megler Smekk å presse prisen opp i en million om han må, pga av naboen. FOTO MERCEDES