IT

Melder to store gjennombrudd i kvantedata på én måned

Norsk kvanteforsker: – Et spektakulært steg framover.

24. okt. 2014 - 19:13
Vis mer

Australske fysikere fra New South Wales-universitetet (UNSW) har oppdaget to nye metoder som gjør det mulig å utnytte halvlederen silisium for behandling av kvantedata.

Dette kan føre til nye markeder for halvleder-industrien, norsk silisiumsproduksjon og etter hvert IT-industrien.

Ikke minst er gjennombruddene store for NTNUs kvantematerialforskere, med fysikkprofessor Justin Wells i spissen. De har valgt å fokusere mye på silisium og samarbeider tett med det australske forskningsrådet for kvantedata (CQC2T).

Les også: Er det så vanskelig å bevise at kvantedata fungerer?

Slik fungerer kvantedata

Kvantedata er foreløpig ikke innarbeidet i dagligtalen, så en liten introduksjon kan være på sin plass for interesserte lesere.

Dagens datamaskiner kan gjøre tunge utregninger, men de er i prinsippet enkle. En vanlig databit innehar enten verdien på eller av (1 eller 0). Jo flere transistorer, jo raskere kan store datamengder regnes ut. Med dagens teknologi er det snakk om milliarder av sammenkoblede transistorer.

– I en kvantedatamaskin kalles grunnenheten en "qubit" (kvantebit). Denne biten viser ikke simpelthen 0 eller 1. Mer presist er tilstanden en superposisjon av både 0 og 1, og vi vet normalt ikke hva verdien er før vi prøver å lese den, sier Wells til Teknisk Ukeblad.

Enkel forklart kan en kvantebit vise 1 og 0 på samme tid.

Les også: Norsk plast skal utkonkurrere silisium på pris

Irritable databiter

Problemet er at når vi prøver å lese informasjonen, forstyrres tilstanden og qubitens naturlige atferd blir opprørt.

– Du kan tenke på en qubit som raskt svingende mellom 0 og 1. Å "lese" det er som å ta et fotografi: Vi kan fryse det midlertidig i tid og se en spesiell verdi, men dette forteller ikke noe om dets naturlige oscillerende oppførsel. Å utføre kalkulasjoner med en kvantedatamaskin innebærer å "hemme" flere qubits, sier Wells.

Det å observere kvantebits i silisium uten å påvirke den er noe NTNUs institutt for fysikk er verdensledende på.

Les også: Googles mystiske supermaskin skal utnytte kvantemekanikk

Forsvar- og IT-bransjen følger med

Kvantedata vil i teorien være ideelt for optimaliseringsoppgaver innen for eksempel værvarsling, kryptografi, maskinlæring og ingeniørfag.

IT-giganter som IBM, Microsoft og Google er ute etter å mestre denne teknologien. Google eier en påstått, men omdiskutert kvantedatamaskin ved navn D-wave sammen med NASA. Den er de nå i ferd med å modifisere. Forsvarsutstyrsprodusenten Lockheed Martin eier også en.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Lockheed Martin melder gjennombrudd innen fusjonskraft

Forenklet innføring i kvantedata laget av Microsoft.

To utfordringer

Det finnes flere store utfordringer som må løses for å produsere velfungerende qubits. To av dem er spinn-koherens og feilrate.

Denne måneden fikk UNSW publisert to artikler i Nature Nanotechnology som demonstrerer hvordan de har knekt nettopp disse to, som har vært blant de største utfordringene for kvantedata.

Gjennombruddene kommer fra to separate forskningsgrupper fra ett og samme universitet.

– Det vi har gjort er å ta en slilisumstransistor, modifisert den litt og brukt den til å måle et enkelt atom for å demonstrere en kvantebit. Det er et konkret resultat. Jeg tror det vil stimulere og inspirere halvleder-industrien til å se på hvordan dette kan bevege seg til kommersiell produksjon, sier professor Andrew Dzurak ved UNSW i et intervju med Bloomberg.

Førsteamanuensis Wells ved NTNU og direktør i CQC2T, Michelle Simmons, har samarbeidet om seks artikler om kvantedata de siste to årene. Den siste der de måler innespering av elektroner i silisiumsbaserte strukturer.

De to forskerne utdyper for Teknisk Ukeblad hva disse utfordringene betyr:

Utfordring 1: Feilrate på under 1 prosent

– Feilraten er ganske enkel å forstå. Det betyr at vi noen ganger opplever feil i manipulering og lesing av tilstanden på qubiten. Det er kanskje overraskende, men manipulasjonen og avlesningen trenger ikke være 100 prosent perfekt, sier Wells.

Det kan fint finnes litt feil i dataene, for det finnes metoder som kan korrigere feil i databehandlingen. Inntil et visst punkt.

– En tommelfingerregel er at vi trenger 99 prosents nøyaktighet. Er datafeilene på under en prosent, kan de rettes opp, men mer enn dette blir et stort problem, forklarer Wells.

Gjennombrudd fra UNSW: Forskerne fra begge gruppene skal ha overvunnet denne utfordringen med knusende god margin. De melder en kontroll-nøyaktighet på 99,6 prosent. De skal ha demonstrert to måter å lage en qubit i silisium. Den ene med et kunstig atom. Den andre med et fosfor-atom.

– I beste tilfelle skal de ha observert en nøyaktighet på 99,99 prosent. Uansett, dette er mer enn bra nok for en brukbar qubit, sier Wells.