Med varsom haand.

Byggenæringens Landsforening (BNL) har sendt et brev til Stortingets Finanskomite. Foreningen minner om at de tidligere har foreslått å organisere produksjonsavdelingen i Statens vegvesen som eget aksjeselskap under Samferdselsdepartementet. Det kan gi en effektivitetsgevinst på to-tre milliarder kroner årlig, forteller avdelingsdirektør Arne Slettebøe i BNL.

Tall fra Vegvesenet viser at de private driver 20 prosent billigere enn de selv gjør. I 2000 omsatte de tre største private aktørene for ca en milliard kroner i dette markedet ¿ mens produksjonsavdelingen omsatte for 6,3 milliarder. Den er dermed en dominerende aktør i markedet ¿ selv om de private er rimeligere.

I lang tid har anleggsbransjen hatt sysselsettingsproblemer, mens ferdige prosjekter står på venteliste. Nå krever BNL at infrastrukturinvesteringene må økes. Veiinvesteringene må opp en milliard i forhold til forslaget fra Ap-regjeringen til Nasjonal Transportplan.

BNL er ikke begeistret for hyppige endringer i offentlig bestemte rammebetingelser. Dette fører til store tilpasningskostnader.

Næringen er en stor transportbruker og er derfor opptatt av investeringene til veisektoren. BNL brenner mest for å få oppgradert stamveinettet. Foreningen ønsker dessuten at samfunnets satsing på fylkesveiene blir synliggjort ved at disse blir en egen post i budsjettet.