Mange nyheter

Det lot til at mange av de tyske og amerikanske bil- og utstyrsfabrikkene holdt igjen på nyhetene ved bilutstillingen i Geneve (1.-4. mars), for å ha noe å vise fram til høstens bilmesse i Frankfurt.

Tolv nyheter skilte seg ut i Geneve, med ekte teknikkverdi: Jaguar X/4WD, BMW's Valvetronic, Citroën C5 HDi/partikkelfilter, Fords turbodieselmotor, BMW 5X/4WD, Jeep Cherokee, Toyotas hybridbil E4 med to elektromotorer og en bensinmotor, Fiat Stilo, Renault Vel Satis, lang Mercedes A4, Peugeot 307 med plastskjermer, Skodas storbilstudie Montreux, Audi A2 1,2l turbodiesel, Opel Astra Eco4, og stilstudien Nissan Chappo.

Variabel ventilåpning

BMWs variable ventilåpning Valvetronic er laget fordi en forbrenningsmotor trenger mer luft på høye turtall og ved høye belastninger, enn ved lavt turtall/lav belastning og på tomgang. Dette har vært løst på mange måter: Riktig åpning bare ved midlere turtall, bruk av luftpumpe som kompressor eller turbo, eller flere enn fire ventiler der en eller to bare åpner over et gitt turtall.

BMWs løsning gir redusert løftehøyde på lave turtall og luftbehov. Dette skjer via mekanikk på toppen av motoren. Motorens vekt øker og den blir ti prosent dyrere, økt motorhøyde gjør at den må vinkles enda mer for å få plass i eksisterende modeller. Men du sparer 10 til 18 prosent drivstoff…

Kule - ikke common rail

Bilbransjens reklamefolk finner ofte på slagord, som de andre straks hiver seg over: Ett oppsto for noen år siden, da trykkoppbyggingen i diesel innsprøytningssystem ble flyttet opp til siden av motoren, høytrykksreservoaret ble gitt rørform og arrangementet fikk navnet «common rail» - en «felles skinne» for alle sylindre. Rørformen ikke ideell for et trykkreservoar, men sfæren er. Den gir lavest overflate, vekt og kostnad i forhold til det den skal oppbevare. Ford kom sent på banen med sfærisk tenking og lanserte i Geneve et kuleformet høyttrykkskammer for sin nye generasjon direkteinnsprøytede dieselmotorer. Høyt trykk (1374 bar) og fin forstøving gir god forbrenning, høy litereffekt (gjerne 60 kW/liter) og «renere» avgasser.

Peugeot har Citroën som «lillesøster» og plukker med visse mellomrom teknikknyheter derfra. For lenge siden begynte Citroën å lage karosserideler av fiberarmert plast. Siden har de laget bakdører, pansere og så videre. Nå kommer Peugeot 307 med fremre sideskjermer av armert polyester, samtidig som bilen har fått hardaluminium panser og ellers gjør flittig bruk av høyfast, mikrolegert finkornstål i støtoppfangende deler av karosseriet.