TILPASSER.: Jernpartikler i syntetisk støtdemperolje gjør at kjøretøyet kontinuerlig å tilpasse dempingen til veien og førerens signaler. Setter du strøm på en rheostatisk olje forandrer du viskositeten. FOTO CADILLAC (Bilde: GM)
Magnetic Ride Control - magnetisk styrte støtdempere. Sensorer kontrollerer bilen og hjulenes bevegleser og kobler strøm ut/inn for å øke/redusere demping i sanntid. Hvert hjul er dempet individuelt. Ill: GM

Lynkjapp demping





Det avanserte støtdempersystemet MRC er utviklet for å sikre ekstremt presise kjøreegenskaper i situasjoner som krever plutselige unnamanøvrer i høy hastighet.

Det nyskapende systemet bruker de magnetiske egenskapene til en olje fylt med fine jernpartikler.

MRC ble utviklet i GMs laboratorier. Det ble lansert i 2001 i Cadillac Seville STS.

Senere er det kommet i siste generasjon Corvette og luksusroadsteren Cadillac XLR.

Når systemet nå er blitt tilgjengelig i Cadillac SRX, er det første gang MRC kommer i en versjon med firehjulsdrift.