Lukeparkerer mens du sover

System som advarer og til og mer tar over, er i løypa hos utviklingsfolket i Stuttgart.

Radarer, styringer og maskinsyn testes. Parkeringshjelp er ett område, hjelp til å se hindringer et annet.

Ett system holder bilen på plass mellom kantlinjene (men i snø da?), et annet skriker når du nærmer deg rødt lys for fort. Et tredje sjekker at alt er klart foran deg selv om lyset ble grønt, et fjerde sjekker at du ikke kjører for nær bilen foran. Osv.

Gidder du ikke å være med å på alt dette, anbefales trikk, buss eller tog. For ikke å si taxi. Om ikke den er datastyrt også, da. Noen ganger kunne det jo ha vært på sin plass. For noen av systemene klarer faktisk å lese fartsskilt og lignende og holde bilen (og deg) på matta.

Parkeringssystemet er litt ubehagelig, anser de av oss som har prøvd det. Du får følelsen av at det sitter en liten tysker inne i instrumentpanelet og tar over styring, gass og brems så fort du kløner det til.

Det gjør det også. Bosch, heter han. Og herr Bosch er så uendelig langsom og frøkenforsiktig at du - som selv er en djevel til å lukeparkere - får nerver av å sitte på.

Gå en tur så lenge. Så kan du bare bøye deg inn, dra ut nøkkelen og gå inn til middag og fotball på TV. DaimlerChrysler har ordnet biffen. Det klarte de ved hjelp av herr Bosch og hans radarer, styringer, nærsensorer (ultralys) og så videre.

Alvorlig talt? Flott selvsagt at noen jobber så til de grader med sikkerhetssystem, selv om oppfinner-iveren kanskje blir litt for het, noen ganger.

Det blir spennende å se om utstyret - som lanseres på en diger CD som er kommet oss i hende - blir noe av. I mellomtiden venter vi på lettere og mer forbrukssnille biler, også fra DaimlerChrysler.