TESTING: 3D er fint, men da trengs det briller.

– London-OL blir gjennombrudd for 3D

– OL i London kommer til å bli gjennombruddet for TV-sendinger i 3D, sier sjefen for dekoderbokser i Sagem, Yann Germain.

Han peker på to årsaker til at det kommer til å skje. For det første er det full rulle på 3D hos TV-produsentene.

Kjemper

Panasonic og Sony kjemper om å komme først til markedet med sine modeller og begge vil være representert i butikkene neste år. For det andre våkner interessen fra kringkasterne.

– Begge elektronikkgigantene satser på skjermer i FullHD med dobbel bildefrekvens i kombinasjon med aktive briller som lukker for annethvert bilde. Dette er en standard som bevarer oppløsningen i bildet og det er en stor fordel. Men det er allerede utviklet et 3D-system basert på polarisasjon, og det har vært prøvesendinger med slike systemer fra satellitt i USA. Fordelen er at man klarer seg med passive briller hvor hvert glass skiller ut en polarisasjonsretning, sier Germain.

Ulempen er at man reduserer oppløsningen til halvparten.

– Det finnes også en rekke andre systemer og det er på langt nær sikkert om et av systemene vinner eller om de vil leve side om side. Vår løsning er å bygge all dekoding inn i den samme boksen slik at den kan masseproduseres og håndtere alle de ulike systemene, sier Germain.





En boks

Sagem ønsker at dekoderboksen skal få den samme rollen når man går fra 2D- til 3D-TV, som den hadde når vi gikk fra analog til digital TV.

Ved å ha en universell boks mellom TV-signalet og TV-en er ikke forbrukerne bundet til å kjøpe nye TV-er.

– Det trengs forskjellige teknologier for å håndtere ulike 3D-systemer. Når det kombineres med ulike formater for dekoding og ulike digital-TV-mottakere er det veldig greit å ha noe i midten som kan ta seg av alt. Dessuten er det enkelt å oppgradere slike bokser med nye programvare som ennå ikke er påtenkt. Det er ikke like greit med en TV, sier han.





Snart sendeklart

Germain forteller at det jobbes intenst med hvordan man skal håndtere signalkodingen uten at plassbehovet eksploderer.

På Bluray er det mer eller mindre klart at 3D kommer til å bruke opptil 40 prosent mer plass enn en film i 2D, men her er det plass nok.

I en TV-sending, hvor en HD-kanal tar rundt 10 Mbit/s komprimert i mpeg4, ville det i utgangspunktet trenges det dobbelte for å sende 3D.

– Ny kodeteknologi gjør det mulig å komprimere 3D i HD slik at signalet ikke tar mer enn 10 Mbit/s. Vi kan gjenvinne dette til to ulike kanaler på 8,5 Mbit/s hver og det skal godt gjøres å se reduksjon i kvaliteten. I tillegg arbeider vi med nye kodeteknikker som vil bli enda bedre hvor vi bruker mye mer datakraft for å gjenvinne signalet, sier Germain.