Halsnøytunnelen med tilstøtende veger er markert med rødt. Etter at den ble åpnet, går fergesambandet mellom Kvinnherad og Stord via Ranavik. Vegen mellom Tofte og Ranavik er det ikke gjort mye med inntil nå. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Lokal ledelse i Kvinnherad

Anbudskonkurransen fulgte et velkjent mønster. Som eneste riksentreprenør er Mesta nr. tre med 26,333 millioner. Fjerde og siste anbyder er Skånevikstrand Maskinstasjon fra Etne med 29,478 millioner. Det laveste anbudet ligger i underkant av Vegvesenets overslag.

Halsnøy ble knyttet til fastlandet i Kvinnherad i mars i fjor med den 4,1 km lange undersjøiske Halsnøytunnelen. Åpningen av tunnelen ble ikke applaudert av alle. Den medførte at gjennomgangstrafikken mellom Kvinnherad og Stord nå går over Halsnøy. Fylkeveg 60, den smale og svingete lokalvegen på øya, ble plutselig gjennomfartsveg og fikk status som riksveg 544.

Lenge før Halsnøytunnelen ble vedtatt, hadde foreldre på øya kjempet for bedre skoleveg for barna sine. Nå blir endelig kampen kronet med seier. Langs to strekninger på riksveg 544 blir myke trafikanter tilgodesett med egen trasé. Den ene er 1 450 meter lang, den andre 915 meter. Av den totale veglengden blir halvparten vanlig gang/sykkelveg og halvparten fortau.

Oppdraget omfatter også utbedring av kjørebanen over noen strekninger på til sammen 670 meter, og etablering av seks nye avkjørsler. Jobben skal være gjort innen utgangen av neste år.