Streketunnelen blir 3 850 meter lang når forlengelsen nordover er fullført. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Lokal dominans på fylkesveg 60

Riksentreprenørene syntes tydeligvis at jobben er for liten. Mesta var den eneste av dem som viste interesse. Til gjengjeld stilte de lokale mannsterkt opp. Seks entreprenører fra Sunnmøre ga anbud.

Per Røyrhus holder til i Hellesylt i Stranda kommune, samme kommune som Streketunnelen ligger i. Hole Maskiner fra Sykkylven er på andreplass med et anbud på 16,17 mill., tett fulgt av Opshaug Sandtak fra Stranda med 16,24 mill. Deretter følger Busengdal Transport fra Stordal (17,153 mill.), Volda Maskin (17,561 mill.), Holt & Sønner fra Fagernes (21,033 mill.), Mesta (21,038 mill.) og K A Aurstad fra Ørsta (21,454 mill.).

Prosjektleder Oddbjørn Pladsen i Statens vegvesen er fornøyd med den lokale interessen. - Det er bra med tanke på jobbene som blir utlyst i distriktet i tiden framover, sier han.

Oppdraget er det første i andre byggetrinn på rassikringsprosjektet Røyr-Hellesylt på fylkesveg 60. Her er det investert atskillige millioner de siste årene, og mange flere vil bli investert. Den største jobben i første byggetrinn var å forlenge Streketunnelen sørover. Den blir 1 860 meter lang når jobben er fullført neste sommer.

Nå skal den også forlenges nordover. Den som får kontrakten skal sprenge ny forskjæring i nord, utvide og sikre skjæringer langs fylkesvegen og bygge mur av naturstein ved avkjørsel til nytt utsiktspunkt.

Når Streketunnelen er ferdig forlenget nordover, har den blitt 3 850 meter lang. Pladsen regner med anleggstart for tunneldriften ved årsskiftet 2011/2012. Den som skal sprenge forskjæringen får dermed romslig byggetid. En grunn til det er den store turisttrafikken på fylkesveg 60. Vegvesenet ønsker ikke å ha arbeid på vegen i turistsesongen. Dessuten er det gunstig å lyse ut sprengingsjobber om vinteren når entreprenørene vanligvis har ledig kapasitet.