Ingen ville gi anbud på levering av betongen til denne viltovergangen, men Loe Betongelementer fikk kontrakten etter forhandlinger med Vegvesenet. (Ill.: Statens vegvesen)

Loe fikk kontrakt etter forhandlinger

Viltovergangen skal etableres på parsellen Solberg-Svingenskogen som blir utvidet fra to til fire felt. Den består av to parallelle betongtunneler som skal bygges opp av elementer. Tunnelene går gjennom en skjæring som blir etterfylt når elementene er på plass. Hvert løp er 63 meter langt på bakkenivå og 43 meter langt øverst i hengen.

Før betongleveransen ble utlyst forlangte Vegvesenet at anbyderne skulle prekvalifiseres. Loe Betongelementer og Ølen Betong fra Ølensvåg slapp gjennom nåløyet, men ingen av dem benyttet seg av muligheten til å gi anbud.

I denne situasjonen gir lov om offentlig anskaffelser åpning for det som kalles konkurranse etter forhandlinger. Det betyr at byggherren kan ta kontakt med hvem man vil og forsøke å forhandle fram en avtale. Vegvesenet kontaktet tre betongleverandører. Forhandlingene endte med at Loe leverer elementene for 6,205 millioner kroner.

I følge avtalen skal elementene leveres to uker senere enn den fristen Vegvesenet satt da konkurransen ble utlyst. Dette kan få konsekvenser for framdriften av utvidelsen av E 6. Etter planen skal snorklipping finne sted 30. oktober i år. Vegvesenet håper at de to ukene kan hentes inn, men delprosjektleder Magne Lerfaldet kan ikke utelukke en mindre utsettelse.