Denne bussterminalen blir midlertidig stengt mens taket blir montert. 14. neste år blir det gjenåpnet. (Bilde: Anders Haakonsen)

Liten interesse for busstak og gangbru

Seks entreprenører ba om konkurransegrunnlaget for hvert av oppdragene, men da det skulle regnes, falt de fleste fra. PEABs anbud på busstaket er på 13,306 millioner kroner. På gangbrua har PEAB gitt et anbud på 15,52 millioner. Den eneste konkurrenten er NCC, som ikke kan gjøre seg noen forhåpninger hvis ikke Vegvesenet oppdager grove regnefeil eller uakseptable forbehold. Anbudet fra NCC er på 18,356 millioner.

Busstaket får form som en ellipse. Største lengde blir 55 meter, største bredde blir 35 meter. Total flate blir 1 500 kvm.

Gangbrua blir hovedforbindelsen til bussterminalen fra nord. Den erstatter dagens gangbru som fungerer dårlig fordi den tvinger busspassasjerene ut på en lang, unødvendig omveg. Den nye brua får både rampe og trapp ned til terminalen. Rampen blir 34 meter lang. Mellom landkarene får brua seks spenn og en lengde på 96 meter.

Både taket og brua skal være ferdig innen 14. august neste år. Begge finansieres med midler fra Oslopakke 2.