Lite kollektivt for elbiler

  • samferdsel2

Går det som Vegdirektoratet foreslår, blir det politiske ønsket om å prioritere elbiler ved å gi dem tilgang til kollektivfeltene ikke noe av før om to-tre år.

Da omtanken for miljøet og norske Think var på det varmeste, lovet politikerne at de ville bidra med full tilgang til kollektivfeltene. Ifølge det forslaget som nå er ute på høring vil bare noen få veistrekninger åpnes for elbiler.

Meningen var å prøve ut en slik ordning fra 1. mars, men saken fikk ikke den helt store prioriteten i Vegdirektoratet. En del elbileiere er blitt bøtelagt fordi de har trodd de politiske løftene allerede var iverksatt.

- Samferdselsminister Toril Skogsholm sendte et skarpt brev til Vegdirektoratet for å be om fortgang i saken slik at en ordning for elbilene kunne iverksettes fra 1. april, og det fikk fart i sakene. Nå har direktoratet sendt ut et forslag på høring, sier politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet Alfred Bjørlo.

Høringsfristen er satt til 26. mars, og ordningen skal settes i drift så snart som mulig etter dette. Samtidig med høringen skal det produseres skilt som varsler at feltet kan brukes av elbiler.

Begrenset forsøk

De veiene som Vegdirektoratet foreslår inkludert i den nye høringen er: E 18 Mosseveien i Oslo, E 18 (Lysaker- Festningstunnelen) i Oslo, Bygdøy Allé (frå E 18 via Skøyen til Solli plass) i Oslo, E 39 Inndalsveien i Bergen, Rv 509 Madlaveien i Stavanger og Rv 44 (Hillevågsveien og Lagårdsvegen) i Stavanger.

Det blir altså ingen åpning av alle kollektivfeltene for elbiler som mange politikere hadde sett for seg.

- Det er naturlig at vi prøver ut ordningen på et begrenset antall veier. Vi trenger å kunne vurdere hvordan elbilene vil påvirke trafikksikkerhet og fremkommelighet for den øvrige trafikken, sier sjefsingeniør ved trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet Geir-Ove Nordgård.

- Det er med stor skuffelse vi i Think Nordic nå opplever at dette " smuldres" bort til nesten ingenting. Argumentet om at norske myndigheter legger til rettet for miljøvennlige kjøretøyer ved å åpne for kjøring i kollektivfeltet, har svært liten verdi når det ikke dette gjelder i alle kollektivfelt, sier markedssjef Anne Sønsteby.