Likestrøm til Troll

  • offshore

Til Statoils Troll A-plattform skal ABB levere nytt kraftforsyningssystem samt en ny kompressormodul. Plattformen blir den eneste på norsk sokkel som fullstendig baserer seg på kraftforsyning fra land via kabel og den første med bruk av høyspent likestrømsoverføring (HVDC). De to kontraktene har til sammen en verdi på 1,9 milliarder kroner.

Prosjektet blir også et gjennombrudd for bruk av likestrøm i offshoresammenheng. Den nye løsningen er prosjektert og testet ut i nært samarbeid med Statoil. Arbeidet med de to kontraktene starter umiddelbart og vil ha en varighet på 3,5 år.

- Til forskjell fra bruk av konvensjonelle gassturbiner som tradisjonelt brukes for å generere kraft til kompressorer offshore, vil bruk av elektrisk drivsystem føre til at store utslipp av CO 2 og NO X fra Troll A unngås, sier konserndirektør Rune Finne i ABB.

De nye kompressorene vil øke dagens gass prosesseringskapasitet på Troll A fra 85 millioner til 100 millioner standard kubikkmeter gass pr. dag og motvirke effekten av at trykket i gassreservoaret på Troll-feltet synker. Kontrakten med ABB Offshore Systems for denne modulen er på 1,3 milliarder kroner.

Kraftoverføringskontrakten på 600 mill. kroner er inngått med ABBs Divisjon Prosessindustri som skal levere HVDC Light, et nyutviklet kraftoverføringssystem som på grunn av sin kompakte størrelse og lave vekt egner seg godt til offshorebruk og kraftoverføring over lange avstander med bruk av polymer kraftkabel.

En stor fordel med ABBs system er at det ikke er behov for en stor transformator på plattformen, ettersom de høyspente motorene (60 kV) mates direkte fra vekselretteren. Dette gir betydelige vektreduksjoner, sammenlignet med et tradisjonelt system basert på vekselstrøm og store transformatorer. Motorene av typen Motorformer, er forsynt med viklinger av høyspentkabel. De to motorer er hver på 40 MW.

Prosjektet innebærer også forberedelser for leveranse og installasjon av likeretterstasjoner på Kollsnes, likestrømskabler på 70 km ut til Troll A. Alle teknologiene er tidligere benyttet i andre prosjekter fra ABB, men i dette prosjektet settes komponentene for første gang sammen i et elektrisk drivsystem.