STOR FORSKJELL: I løpet av denne uken skal begge løp i Løkentunnelen være åpne. Men regningen for utbedringene av de to løpene er svært ulike. (Bilde: colourbox.com)

Like tunneler, ulike regninger

  • Bygg

Løken-tunnelen, nærmeste tunnelnabo til Hanekleivtunnelen på E18 i Vestfold, åpner igjen denne uken med begge løp, etter å ha vært gjenstand for omfattende forbedringer.

Men utbedringen av de to løpene i tunnelen har gitt to svært ulike regninger, melder Aftenposten.

Like forhold

Det er forskjellige selskaper som har bygget de to løpene. De geologiske forholdene skal være ganske like.

For å trygge nordgående løp har geologer og mannskaper funnet det nødvendig å fullstøpe totalt 230 meter, veggstøpe130 meter og sikre med 2165 nye bolter.

I det sørgående løpet har man valgt å fullstøpe totalt 118 meter, veggstøpe 15 meter og sikre med 651 nye bolter.

Påfallende

Fra geologihold, som har studert innsiden av problemtunnelene, melder Aftenposten at de har fått bekreftet at det er påfallende at jobben med å sikre Løkentunnelen ble mye større i det ene løpet enn i det andre.

Det var Veidekke som i sin tid bygget sørgående løp, mens AF Gruppen bygget nordgående, på oppdrag fra byggherren Statens vegvesen.

Ulik tid

Anders Beitnes i Sintef har hatt ansvar som uavhenging geolog under utbedringene av tunnelene langs E18 i Vestfold.

Han vil overfor avisen ikke spekulere i om den ene entrepenøren på 1990-tallet gjorde en bedre jobb enn den andre, men påpeker at løpene ikke ble bygget samtidig, at det var ulike entrepriser og ulike personer som tok beslutninger, og at det var byggherren Veidekke som la rammene og bestemte hvordan de to tunnelløpene skulle sikres.

- Når vi nå ser at jobben som i sin tid ble gjort er for dårlig, har vi ikke stilt så veldig mange spørsmål om hvorfor det ble slik. Det har ikke vært vår oppgave. Vi har vært innleid for å sikre tunnelene på en slik måte at det ikke senere skulle stilles spørsmål ved dette, sier Beitnes til Aftenposten.

290 mill

AF gruppen kommenterer saken slik overfor avisen: "AF har ingen kjennskap til omfanget eller kostnadene knyttet til utbedringsarbeidet av Løkentunnelen. Vi anbefaler at det tas kontakt med Statens vegvesen".

Tore Gomo i Statens vegvesen sier ulikhetene kan skyldesjobben entrepenørene i sin tid gjorde, eller så kan det være mindre geologiske forskjeller som har gitt ulike regninger.

Utbedringen av Løkentunnelen har kostet totalt 290 millioner kroner.