(Bilde: Eurofighter)
(Bilde: Eurofighter)

Leveranser til Eurofighter

  • Forsvar

Avtalen mellom BAE Systems, medlem av Eurofighter-konsortiet, og Sintef IKT har en verdi på 7,4 millioner kroner.

I en pressemelding forteller Sintef at forskningsstiftelsen skal videreutvikle sin Parat-teknologi, og tilpasse denne til støymiljøet i en cockpit.

Målet er å bedre talekommunikasjonen for flyverne og redusere støybelastningen på lengre tokt.

Det kombinerte hørselvern- og kommunikasjonssystemet Parat er utviklet av Sintef, og er blitt et kommersielt produkt i regi av Sintef-knoppskuddet Nacre AS i Trondheim.

Utfordringer for kommunikasjonen

– Enhver jagerflycockpit har støyforhold som skaper utfordringer for kommunikasjonen, uttaler direktør David Hamilton i EADS og ansvarlig for Eurofighter i Norge i pressemeldingen.

– Sintef IKT har utviklet en spennende teknologi for kommunikasjon i støyende omgivelser, og i dette prosjektet skal vi sammen se på om denne kan tilpasses jagerfly, sier han.

Hamilton er selv tidligere jagerflyver fra Royal Air Force.

Støyende omgivelser

Teknologien fra Sintef IKT og Nacre AS kombinerer intelligent hørselvern/støydemping og kommunikasjon.

Nacre AS markedsfører den unike ørepluggen under produktnavnet Quietpro i det globale forsvars- og sikkerhetsmarkedet.

Quietpro er så langt solgt til kunder i Norge, Sverige, Danmark, UK, USA og Canada.

IC i øret

Øreproppen er utstyrt med en miniatyrisert databrikke som sorterer ut og fjerner den skadelige delen av støy. Dette begrenser faren for hørselsskader.

I tillegg har øreproppen en indre mikrofon. Denne tar opp brukerens stemme slik at stemmen kan videreformidles til omgivelsene via radio eller ledningsbaserte systemer.

Utviklingsmuligheter

– Vi får mulighet til å tilpasse Parat-teknologien til støymiljøet i et jagerfly, vi skal logge støyeksponeringen for flyverne, gjøre tilpasninger til eksisterende radiosamband og til talegjenkjenningssystemet i jagerflyet, forteller forskningssjef Odd K. Pettersen i Sintef IKT i den samme pressemeldingen. Han ser store markedsmuligheter for produktet innen luftfart.

– I dette internasjonale samarbeidet, får vi nå anledning til å videreutvikle Parat-teknologien. Denne mulighetsstudien kan være en døråpner til andre forretningsområder utover Eurofighter, uttaler Pettersen.