Lenovos modne markeder-sjef Milko van Dujil kunne fornøyd konstatere at selskapet hans ser ut til å selge nest mest PC-er i verden i snart. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Lenovo sikler på andreplassen

  • t2

BERLIN: Lenovo hadde ikke bare sin nye ultrabook å presentere på IFA.

De kunne også presentere nyheten om at de ser ut til å gå forbi Dell på den neste oversikten til IDC over verdens mest selgende PC-produsenter.

På andre

Det vil i tilfelle plassere Lenovo på en andreplass, kun slått av HP. Sist kvartal hadde de solgt rundt 12,1 millioner PC-er, rundt 600.000 mindre enn Dell.

Siden har de inngått partnerskap med både japanske NEC og tyske Medion, noe som tilfører noen hundre tusen solgte enheter i neste kvartal.

Stor vekst

– Vi har vært den raskest voksende PC-produsenten i sju kvartaler på rad, og har 32,7 prosent markedsandel i Kina, det største markedet på planeten. Vi er også nummer 1 i Japan, skrøt Milko van Dujil, Lenovos sjef for modne markeder.

Han fremhevet at Lenovo har «et fenomenalt rykte» i Kina, og at selskapets strategi fremover vil være å beskytte Kina-markedet samtidig som de satser på vekst i forbrukermarkedet i Europa og USA.

– Nå handler det om å bli et «power brand» med produkter kundene gleder seg til å anskaffe. De eneste som har klart det så langt er Apple, og det skal de ha mye respekt for, sa van Dujil.

SATSER: Lenovo sparte ikke på kruttet under lanseringen av sin nye ultrabook på IFA. Nå lanserer de en verdensomspennende markedskampanje.
SATSER: Lenovo sparte ikke på kruttet under lanseringen av sin nye ultrabook på IFA. Nå lanserer de en verdensomspennende markedskampanje. Stein Jarle Olsen

Kampanje

Lenovo har nå lansert en verdensomspennende markedskampanje med slagordet «We make the tools, you make them do».

Målet er som nevnt å ta markedsandeler i forbrukersegmentet i modne markeder, først USA og Tyskland, så Storbritannia, i tillegg til å «vokse veldig fort» på mobile enheter i umodne markeder.

Lenovo har nå rundt 12,2 prosent markedsandel.

Les mer: