Lekre linjer og ny teknikk

Ifølge skryteomtalen på forhånd skulle store selskap som Valeo, Visteon og Delphi vise banebrytende nyheter innen elektriske bremser, svingshjulsdynamoer og startermotorer, men konsentrerte seg i stedet om bilnavigasjon og nye innsprøytingssystemer. Valeo får litt ekstra ros: Selskapets kombinerte generator-/startermotor, som sitter der generatoren vanligvis er plassert, gjør bilen en halv kilo lettere.

Nye, store og dyre

Europas største aluminiumsprodusent er fransk og heter Pechiney. Med hjemmebane og besøk av president Jaques Chirac slo de til og viste sin egen variant av fremtidsbil i lettmetall. Alcoa og Hydro var ikke der.

Paris-utstillingen var full av nye biler; store Citroën C5, Ford Mondeo, Hyundai Elantra, Chrysler Sebring, Skoda Fabia Combi, Honda Civic, Opel Corsa, Renault Laguna II, Megane og Peugeot 206 Coupe Cabriolet. Mange av dem blir så beskattet i Norge at vi må nøye oss med å se dem i brosjyrer, andre blir i minste laget for norske mellomstore familier med velvoksne tenåringer i baksetet.

Ellers fikk vi se en del firehjulstrekkere – fra de små og praktiske til de fete og prangende. Blant nyhetene merket vi oss Mazdas nye Tribute, Mitsubishis Pajero Pinin og Suzuki Ignis.

Det avanserte manglet

Nye varianter av plast-/metallaminater så vi hos Visteon og diverse nye aluminiumspressinger hos Pechiney. Andre store underleverandører stilte ut hele lageret. Men de avanserte lastbærende plastene var ikke på plass i Paris, heller ikke de nye stive lettmetallbitene, de virkelig rimelige fiberkomposittene – og de nye løsningene som basert på stålverkenes storsatsing Project Ulsab (Ultra Light Steel Auto Body). Ikke én av bilfabrikkene viste en Ulsab-basert nyhet, selv om prosjektet ble avsluttet godt over to år siden.

Ulsab peker på hvordan fabrikkene kan spare 250 kilo stål pr. bil uten å forsake plass og sikkerhet. Bilene må bli lettere – i takt med økende drivstoffkostnader og strengere miljøskatter. Det skal de bli med tiden: Nå kommer Project Ulsap, som ser på paneler og luker, og Ulsas, som ser på understell. Michelins bakaksel i stål-gummikompositt sies å være et ledd i dette, det vil si i GMs Project Ypsilon. Nye modeller som er basert på disse teknikkene, kommer fra 2003. Da får aluminiumsindustrien konkurranse.