REFLEKSBRIKKER BILLIGERE: - Da vil man ikke "bare" spare 98 prosent i strømutgifter, men hele 100 prosent, mener Petter Kristiansen i Veilyskompetanse AS. (Bilde: Veilyskompetanse AS)

– LED er for kostbart

  • Kraft

På kveldstid bukter en lysslange seg gjennom landskapet mellom Skaberud og Kolomoen i Hedmark fylke. 1. oktober i fjor åpnet den nye firefeltsstrekningen på 12,8 kilometer. Her er det valgt en LED-løsning på midtdeleren. Målet har vært å redusere strømforbruket, og besparelsen er på 98 prosent.





– Refleksbrikker billigere

Men Kristiansen mener at strømforbruket kunne vært redusert 100 prosent.

– Dette anlegget ikke er en konkurrent til ordinær gatebelysning, men et alternativ til å ikke ha lys på veien i det hele tatt. Således kan man heller sammenligne dette med å montere opp refleksbrikker. Da vil man ikke ”bare” spare 98 prosent i strømutgifter, men hele 100 prosent, sier rådgiveren, som føyer til:

– Besparelse i investeringskostnader ville også vært formidabel, da ledelyset med LED-lyskilder krever nesten like store grunninvesteringer som ordinær gatebelysning.

Kristiansen mener at vi i Norge har et ganske råflott forhold til veilys.

– Vi i Norge belyser mange veier som de ikke ville belyst i Sverige.

ADVARER: - Jeg tør ikke si til noen av mine kunder at de skal gå over til LED i stor stil. Det er vanvittig dyrt å bomme, mener daglige leder, Petter Kristiansen i Veilyskompetanse AS.
ADVARER: - Jeg tør ikke si til noen av mine kunder at de skal gå over til LED i stor stil. Det er vanvittig dyrt å bomme, mener daglig leder Petter Kristiansen i Veilyskompetanse AS. Mona Sprenger

– Ingen månelanding

Rådgiveren ser mange fordeler med LED, men har det han selv kaller en sunn skepsis til LED. Han mener at LED i dag ikke er noen fullgod konkurrent til natriumhøytrykk- eller metallhalogenarmaturer i forhold til effektivitet, blending og pris.

– At LED er en god erstatning for glødelampen som nå fases ut er hevet over tvil, men jeg pleier å si at vi som jobber med gatebelysning sluttet med glødelampen for nærmere 70 år siden. Utviklingen av glødelampen har stått stille, mens andre lyskilder som benyttes utendørs har blitt stadig mer effektive og har fått økt levetid, sier Kristiansen, som fortsetter:

– Mange ordlegger seg som om vi med LED har gjennomført en månelanding og at det ikke er behov for videre utvikling. Det stemmer ikke, sier han, og spår at det fortsatt vil gå en del år, før LED er et fullverdig alternativ i veibelysningssammenheng.

– Det vil helt sikkert utvikles andre og enda bedre lyskilder. Hvem vet hva vi benytter om en 10 års tid.





– Urealistiske verdier

Kristiansen forteller at han har sett leverandører av LED-armaturer som opererer med alt fra 25.000 til 165.000 timers levetid.

– En leverandør opererte for sikkerhets skyld med tre forskjellige levetider i samme brosjyre. Det er også et problem at mange leverandører oppgir urealistiske, og udokumenterte verdier når det gjelder lysutbytte og lyskvalitet, og det er heller ikke et sunnhetstegn at prisene varierer så mye.





– Vanvittig dyrt å bomme

I over 15 år var Kristiansen hovedansvarlig for den offentlige belysningen i Oslo.

– Jeg har fått presentert mange ”revolusjonerende nyheter” i årenes løp, og mange av disse har vist seg å ikke holde det de har lovet. Derfor liker jeg å få testet utstyret først, og særlig innen gatebelysning er det vanvittig dyrt å bomme.





Anbefaler ikke

– Jeg tør derfor ikke anbefale mine kunder at de skal gå over til LED i stor skala, men prøver å argumentere for testanlegg. Foreløpig har det også vært et problem med mange små og ukjente leverandører, og jeg er derfor glad for at de store produsentene nå kommer på banen med LED for utendørsbelysning.

LED-BELYSNING: 1. oktober i fjor åpnet den nye firefeltsstrekningen på 12,8 kilometer mellom Skaberud og Kolomoen i Hedmark fylke. Her er det valgt en LED-løsning på midtdeleren.
LED-BELYSNING: 1. oktober i fjor åpnet den nye firefeltsstrekningen på 12,8 kilometer mellom Skaberud og Kolomoen i Hedmark fylke. Her er det valgt en LED-løsning på midtdeleren. Veilyskompetanse








– LED har en helt annen synlighet

– Det er stor forskjell på LED og reflekser, sier Trond Arne Stensby, senioringeniør i Statens vegvesen region Øst.

Han mener at refleksbrikker ikke ville gjort samme nytten på den nye firefeltsstrekningen Skaberud og Kolomoen i Hedmark fylke. Her har man montert ledelys oppe på midtdeleren. Cirka 750 LED-lys viser nå vei.

– Vi bruker LED-teknologien som ledelys og ikke opplysning. LED har en helt annen synlighet enn refleksbrikker, som vi bruker på ytterkanten av veien, sier senioringeniøren.

IKKE SAMME NYTTEN: - Det er stor forskjell på LED og reflekser, sier Trond Arne Stensby, senioringeniør i Statens vegvesen region Øst.
– Vi bruker LED-teknologien som ledelys og ikke opplysning. LED har en helt annen synlighet enn refleksbrikker, som vi bruker på ytterkanten av veien, sier senioringeniøren. IKKE SAMME NYTTEN: - Det er stor forskjell på LED og reflekser, sier Trond Arne Stensby, senioringeniør i Statens vegvesen region øst. Veilyskompetanse AS





Komfortspørsmål

Kjører du langs med hovedveien ledes du av hvite lys, men når du skal ta av, ledes du videre ved hjelp av en oransje farge. Hvis du skal inn på motorveien ser du de oransje lysene, men kjører du feil blir du møtt av røde lys. Stensby mener at denne veistrekningen ville vært trygg også uten ledelysene.

– I andre land setter belyser de ikke firefelts motorveier av denne typen, men det hele er snakk om komfort.





Sparer strøm

LED-lysene, som står med 40 meters avstand, har en levetid på 14 år.

– Vi mener at det skal være billig å drifte og ha lave vedlikeholdsutgifter. Det er ikke dyrere å sette opp dette anlegget enn det er å bygge vanlig veibelysning. Forskjellen er at vanlig veibelysning bruker vanvittig mye mer strøm, sier senioringeniøren.

Besparelsen er således på 98 prosent.

– Og anlegget utgjør en veldig liten prosentdel av motorveien.