På denne siden av brua skal det monteres en gangbane. Bildet er tatt i august i fjor. De som står på brua, følger med på forberedelsene til å rive hengebrua som sto ved siden av. (Bilde: Anders Haakonsen)

Lave anbud på bruer

Prisene på gangbanen er spesielt hyggelige. Tre av anbyderne har lagt seg langt lavere enn det Vegvesenet regnet med. Aller lavest ligger Trafikk & Anlegg fra Skien med 6,205 millioner kroner. Betonmast og Mesta følger like etter med anbud på henholdsvis 6,277 og 6,352 mill.

Øvrige anbydere en Ypsilon Contractors fra Skien (7,139 mil.), Tveito Maskin fra Lunde i Telemark (8,174 mill.), BM Overflateteknikk fra Kongsberg (9,325 mill.) og Vedlikeholdsservice (9,910 mill.).

Det er den 220 meter lange Nautesund bru i Sauherad kommune som skal få en gangbane hengt på. Den skal erstatte den gamle hengebrua som gikk parallelt med den nåværende brua. Hengebrua fungerte som en gang/sykkelveg fram til august i fjor. Da var den i så dårlig forfatning at Vegvesenet mente at den ikke kunne stå lenger.

Den påhengte gangbanen blir bygd av gitterrist i stål. Vekten blir ca. 34 tonn. Vinneren av kontrakten skal også anlegg tilstøtende gang/sykkelveger og forsterke brua slik at tillatt totalvekt kan økes fra 50 til 56 tonn.

På anlegget Knapstad-Krosby fikk også Vegvesenet inn anbud som lå lavere enn ventet. Molle bru skal føre fylkesveg 208 over den nye E 18. Brua blir 55 meter lang og 8 meter bred. Askim Entreprenør vil ha 4,716 millioner kroner for å bygge den. Nærmeste konkurrent er Skanska som vil ha 5,162 mill.

Det tyske firmaet Bilfinger Berger er nr. tre med 5,921 mill. Deretter følger Østlandske Vei og Betong (6,578 mill.), Sarpsborg Park & Anlegg (6,740 mill.) og AF Anlegg (7,428 mill.).

Dette blir den siste anleggsentreprisen på ny E 18 mellom Knapstad og Krosby. Det eneste oppdraget som gjenstår nå, er støyskjerming.

Hele parsellen er åtte kilometer lang. Den åpnes i oktober eller november. Regningen kommer på 1,3 milliarder kroner.