Låst og lurt?

  • ikt

Vi oversvømmes med tilbud om kjøp av billige, subsidierte mobiltelefoner. Og vi kjøper - for senere å finne ut at vi sitter bastet og bundet i klørne til en operatør. Vi kan bli låst i både 12 og 18 måneder til en operatør vi kanskje egentlig ikke ønsker, eller til et abonnement som overhodet ikke passer vår brukerprofil.

Tommelfingerregelen er som regel; jo bedre tilbud på mobiltelefonen, jo dyrere abonnement eller pris pr ringeminutt. Ofte er både ringepris og abonnement dyrt. Til alt overmål er selve telefonen låst til en operatør for en periode.

Da kan følelsen av å ha blitt lurt komme snikende. Enkle regnestykker viser at det for de aller flestes vedkommende ikke lønner seg å kjøpe subsidiert telefon.

Kontraktfestet fastavgift med en operatør, kommer man seg neppe unna. Det finnes imidlertid råd for låste mobiltelefoner. Flere steder på nettet tilbyr hjelp til å fjerne operatørenes låser, som for eksempel www.unlock.no og www.mumien.se .

Presset marked

Konkurransen på mobilmarkedet er i ferd med å virke. Nylig reduserte eksempelvis Telenor Mobil ned sine priser tilsvarende over 200 millioner kroner på årsbasis.

For kunder som ikke ønsker å betale fast månedsavgift, var kontantkort lenge eneste alternativ. Selv om prisen pr ringeminutt etter hvert er noe redusert gjennom ulike typer tilbud for å fylle opp kortene, er det fremdeles svindyrt.

Men også her dukker det opp nye tilbud, såkalt Internett-basert mobiltelefoni. For dem som har tilgang til Internett, er dette absolutt et alternativ. Det hele fungerer som en nettbank. Både registrering og påfylling av ringekonto skjer via nettet. Samtidig kan man hele tiden ha full oversikt over sin mobiltrafikk.

I skrivende stund er TalkMore rimeligst med 80 øre pr ringeminutt og 43 øre pr SMS-melding. Høy etableringsavgift, særlig om man ønsker å beholde sitt gamle telefonnummer, trekker i negativ retning.