RETT NED: Her lander en engelsk Harrier-jager vertikalt - av seg selv. Vanligvis må de flys ned med tungen rett i munnen, av piloter med hundrevis av timer i loggboken. Denne her klanrer seg selv. Ved hjelp av en GPS med noen desimeters nøyaktighet, og en svært finjustert, eksakt høydemålende dopplerradar. FOTO LPS

Lander selv - vertikalt

  • samferdsel2

Hvordan? Du bare flyr STOVL-maskinen (Short Take Off Vertical Landing) opp langs hangarskipet, holder samme fart, styrer så flyet sidelengs til du er rett over stripa og trykker på en knapp merket LAND.

Og maskinen lander seg selv. Ved hjelp av litt magi fra GPS og en dopplerradar som ser rett ned.

Flyet på bildet er en Harrier jumpjet, den starter ved hjelp av en hoppbakke og lander vertikalt. Utblåsingsdysene vris nedover og flyet lander lett som en fjær.

Flyet er ikke nytt, men det er landeautomatikken. Den videreutvikles nå for Royal Navy - som skal ha den i de femti vertikalvariantene av det nye amerikanske JSF-flyene de har bestilt.

Norge snuser

JSF betyr Joint Strike Fighter. Flyet heter egentlig F-35 og Norge snuser også på dette, men da i normalvariant – ikke vertikal.

Teknikken finslipes i disse dager ved QinetiQ, UK’s sentrale forskningsinstitutt – a la Forsvarets FFI. Opprinnelig ble den først foreslått av Royal Air Force’s sjefsforsker A.A. Griffith, i 1942. Da ble som kjent jetjagerne født, i så vel England som Tyskland.

Den ytterst kreative Griffith så med en gang at strålen teoretisk sett kunne vris nedover og skape løft. Seksti år senere videreutvikles nå tankene, i arvtakeren til det instituttet som var Griffiths hjertebarn - The Royal Aircraft Establishment. Ringen er sluttet.