TENKER SELV: Systemet X1 Recall kan tenke selv, og nå håper hjernen bak, Dr Rajesh Ransing, at de kan hjelpe bedrifter til å spare millioner i feilsøking og liknende. (Bilde: University of Swansea)

Lærer datamaskiner å tenke

  • datatele

PC-er som kan tenke selv har alltid vært en slags utopi for ingeniører og utviklere.

X1 Recall

Med prosjektet X1 Recall har imidlertid britiske forskere kommet frem til et system som virkelig kan betegnes som smart - det har nemlig nok kunstig intelligens til å lære av sine egne erfaringer.

X1 Recall skal hjelpe industrifabrikanter til å eliminere sløsing og øke effektiviteten, i tillegg til å øke kvalitetskontrollen i de ulike produksjonsprosessene.

Nå håper utviklerne at systemet skal hjelpe selskaper til å spare millioner.

– Det å redusere mengden søppel og skrapjern er en av de største utfordringene til produksjonsindustrien. Skrapjern sløser med materialer, energi og tid, og kostnadene ved å lage produkter om igjen kan være et stort ressurssluk for både for små og store bedrifter, sier hjernen bak prosjektet, Dr Rajesh Ransing ved Swansea University i Wales, i en pressemelding.

Støtte fra myndighetene

Forskningsprosjektet fikk støtte fra Storbritannias forskningsråd, myndighetene i Wales og ulike walisiske selskaper.

X1 Recall skal kunne brukes i alle situasjoner hvor produksjonprosessen er avhengig av nær oppfølging av ulike faktorer og variabler, som for eksempel temperatur, kjemisk komposisjon og andre ting.

– Resultatet av vår forskning er kommersiell utvikling av selvopplærende software som lar industrien produsere defekt-frie komponenter på riktig måte, første gang. Dette gir en kvalitetskontrollprosess som - på grunn av hvordan den er designet - kontinuerlig forbedrer seg, sier Ransing.

Samler data

Softwaren samler sammen og analyserer såkalt "cause and response"-data fra produksjonsprosessen, og bruker dette til å se på hvordan endringer i ulike faktorer påvirker kvaliteten på sluttproduktet.

Ved maskinfeil, -havari eller feil i sluttproduktet kan datamaskinen se på de mulige grunnene til feilene og anbefale gode endringer i innstillinger og variabler. Disse anbefalingene skal være basert på hva maskinen har lært seg over tid.

– Det som gjør vår forskning unik er at den ikke er avhengig av eksperter til å tolke dataene og analysere den beste løsningen. Softwaren gjør at datamaskinen kan tenke på problemet og finne ut hvorfor noe galt har skjedd. Og hele tiden lagrer den informasjonen, slik at fremtidige avgjørelser har større datagrunnlag, sier Ransing.

Rolls-Royce

Teknologien har allerede blitt testet hos Rolls-Royce, Cast Metals Federation og flere mindre selskaper. Ransing utvikler nå en prototype som skal brukes i industrielle settinger via spin-off-selskapet MetaCause Solutions.

Fremover skal teknologien brukes for eksempel i diagnoseverktøy på sykehus.

– Det vi vil gjøre, er å ta all tilgjengelig data fra pasientjournaler - symptomer, behandlingsrespons, og så videre - og bruke X1 Recall-teknologien til å forbedre legenes avgjørelses-prosess. Likevel kan ikke datamaskinene erstatte mennesker, uansett hvor smarte de blir. Vi vil alltid ha behov for et menneskelig touch i medisinsk behandling, sier Ransing.