OLJE OG GASS

Kværner utreder «Subsea on slim legs» for Statoil

Første i en rekke av Statoil-prosjekter.

 Subsea on slim legs er en av Statoils mulige løsninger for å få ned kostnadene på sokkelen.
Subsea on slim legs er en av Statoils mulige løsninger for å få ned kostnadene på sokkelen. Bilde: Kværner
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
22. aug. 2014 - 08:44

Kværner skal lage en konseptstudie for Statoils såkalte «subsea on slim legs», beregnet til Oseberg Future-prosjektet.

Konseptet er tenkt å erstatte såkalte subsea tie-backs med ubemannede brønnhodeplattformer, og Statoil har ved flere anledninger nevnt subsea on slim legs som et av deres svar på kostnadsutfordringen og de dyre subsea-løsningene.

Les mer:  Slik skal «subsea-dödaren» hjelpe Statoil bort fra dyre jackuper

Subsea on a stick

– Konseptet fokuserer på å minimere fasilitetene, utstyret og kostnadene på vanndyp opptil 150 meter. Det kan være en kostnadseffektiv løsning sammenlignet med en konvensjonell subsea-løsning, heter det i en melding Kværner har sendt ut i dag.

Kværner opplyser at de har jobbet en stund med deres konsept som kalles «subsea on a stick».

– De nye brønnhodeplattformene kan både øke utvinningen og utnytte de nye generasjoner jackuper. I tillegg reduseres kostnadene, ifølge selskapet.

– Vi er veldig glade for at Statoil har valgt Kværner til konseptstudie for fremtidens kostnadseffektive løsninger. Studien bekrefter at vi gjenkjennes for vår gode ekspertise når det kommer til plattformløsninger, sier Sverre Myklebust, som leder Kværners stålunderstellsavdeling.

Les også: Disse subsea-grepene må oljeindustrien gjøre for å tilpasse seg fremtiden

Har allerede startet

Ifølge Kværner er dette den første i en serie av nye prosjekter fra Statoil der ubemannede plattformer kan erstatte tradisjonelle subsea-løsninger.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Vi støtter fullt ut behovet for kostnadsreduksjoner i vår industri og tror at dette er en løsning som kan bidra til betydelige kostnadsbesparelser, sier Myklebust.

Jobben utføres fra Kværners avdeling i Oslo med støtte fra jacket-teknologiavdelingen. Arbeidet har allerede startet og skal være ferdig i november 2014.

Les også:

Her er Statoils «subsea-dödare»

Ubemannede plattformer skal konkurrere med subsea  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.