Kursk-baug løs i dag

Før sagwiren ble skiftet i går ettermiddag, hadde den rukket å sage seg gjennom 60 prosent av baugpartiet. Wiren ble utsatt for 12 timers effektiv bruk, og det er ifølge bergingsfirmaene Mammoet og Smit, en mye lengre levetid enn hva forhåndstestene av wire-metoden skulle tilsi.

- De regnet med at sagwiren ville ryke etter fire- fem timers bruk, sier pressetalsmann Einar Skorgen i DSND til tekblad.no.DSND er leid inn av Mammoet Smit og bistår med dykkerskip og dykkere.

- Sagingen startet opp igjen ved åttetiden i morges, og da gjensto halvannen meter av skroget, opplyser Skorgen. Med forbehold om at det ikke oppstår nye tekniske problemer, regner Skorgen med at baugen er løs i løpet av dagen.

Sagingen foregår med en spesiell stålwire innsatt med slipemiddel. Wiren er spent mellom to hydrauliske sylindre som er plassert 20 meter ut fra hver side av båten. Sugeanker med en diameter på 12,5 meter holder de to sylindrene fast til havbunnen.

Sagingen ble avbrutt tirsdag etter at kabelen mellom sagwiren og de hydrauliske sylindrene røk på grunn av slitasje fra stein og andre gjenstander på havbunnen. Da gjensto ennå 4,5 meter av de i alt 6 metrene sagwiren skal kutte.

Lekteren som skal stå for selve hevingen av den 18.000 tonn tunge ubåten, Giant 4, passerer i formiddag Lofoten. Fartøyet holder fortsatt skjema for å ankomme Kirkenes 10. september, der det skal ta ombord en del utstyr før ferden går videre til Kursk to dager senere.

- Neste punkt i operasjonen vil være at lekteren ankrer opp på bergingsstedet, og man forbereder innfestingen av kabler til de 26 festepunktene i ubåten, sier Skorgen.

På forhånd er det boret 26 hull i ubåtens trykkskrog. I hvert av disse blir det ført inn en hydraulisk festekrok som slår ut på innsiden av skroget, og danner feste til båtens spant. Ifølge Mammoet Smit, kan Kursk være hevet i slutten av måneden.

Den avskårne baugen blir inntil videre liggende igjen på havbunnen.

- Baugpartiet omfattes ikke av kontrakten med hollenderne. Hva russerne eventuelt vil gjøre med baugpartiet senere, blir opp til dem, sier Skorgen.