PROSJEKTER

Krødsherad og Flå: Neste riksvei 7-etappe er godkjent

Reguleringsplanen for neste etappe av riksvei 7 etter Sokna-Ørgenvika er nå godkjent i begge kommuner.

Her slutter neste etappe av riksvei 7 mot Hallingdal, ved Lindelien i Flå.
Her slutter neste etappe av riksvei 7 mot Hallingdal, ved Lindelien i Flå. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen
2. mars 2021 - 09:02

Planen omfatter fire kilometer av riksvei 7 fra Ørgenvika i Krødsherad kommune til Lindelien i Flå kommune. På en del av strekningen i Krødsherad er det planer om å bygge en tunnel på om lag en kilometer. Ellers vil veien følge dagens trase langs Krøderen, skriver Vegvesenet i en melding.

Riksvei 7 Sokna-Ørgenvika ender her ved Ørgenvika og Krøderen. Veien videre til Lindelien er om lag fire kilometer lang. <i>Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen</i>
Riksvei 7 Sokna-Ørgenvika ender her ved Ørgenvika og Krøderen. Veien videre til Lindelien er om lag fire kilometer lang. Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen

Riksvei 7 Sokna-Ørgenvika mellom Ringerike og Krødsherad åpnet sommeren 2014. Når strekningen Ørgenvika-Lindelien kan komme til bygging er ennå usikkert, men det kan få en nærmere avklaring når ny NTP legges fram i mars i år.

Riksvei 7 Ørgenvika-Lindelien ligger foreløpig inne med en ramme på 300 millioner kroner i inneværende periode, men det er ikke tildelt budsjett for gjennomføring. At begge vertskommunene nå har sagt ja til Statens vegvesen sitt forslag til reguleringsplan er en milepel.

Det er også et stort skritt videre for realisering av veistrekningen, som i dag har et markert sprang i standarden ved overgangen fra den nye veien fram til Ørgenvika.

Ved det rasfarlige Miganberget i Krødsherad kan riksvei 7 bli lagt i tunnel. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Ved det rasfarlige Miganberget i Krødsherad kan riksvei 7 bli lagt i tunnel. Foto:  Statens vegvesen

Planen vil gjøre veien mer trafikksikker og utbedre den tekniske tilstanden, blant annet forbi Miganberget, som er utsatt for steinsprang og isproblemer.

Flå kommunestyre påpeker i vedtaket at veistandarden burde vært enda bedre og mer framtidsrettet, og savner tydeligere hensyn til en eventuell Vegpakke Hallingdal hvor det arbeides med å få aksept for riksvei 7 som hovedvei i NTP.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har lenge varslet at det blir andre prioriteringer når ny Nasjonal transportplan legges fram 22. mars. Her foran Statens vegvesens bygg i Oslo.
Les også

Vil kreve 100 milliarder i bompenger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.