MOT FERDIGSTILLELSE: Eidet-tunnelen skal være klar om to uker. Inntil det gamle løpet er ettersikret går all trafikk gjennom det nye tunnelløpet. (Bilde: Statens Vegvesen)
EIDET TUNNEL: Reis for full støp mellom vann- og frostsikring og fjell. Bildet er tatt 2. september 2008. (Bilde: Endre Dahlen / Statens vegvesen)

Kritisk for ny E6

  • Bygg

To kritiske elementer har økt stressfaktoren for prosjektledelsen for E6 i Østfold de siste månedene.

Mens Eidet-tunnelen snart er klar, kan den gamle Sandesundbrua fortsatt føre til forsinkelser av åpningen.

Omfattende ettersikring

I løpet av 14 dager skal Veidekke være ferdige med ettersikring av Eidet-tunnelen på strekningen Alvim – Åsgård. Det gamle 2-felts tunnelløpet skal ta trafikken sørover fra Oslo, mens det er sprengt ut et nytt tunnelløp for nordgående trafikk. For øyeblikket sendes all trafikk gjennom det nye løpet.

På grunn av en ny EU-standard, og strengere retningslinjer etter raset i Hanekleivtunnelen, må det gamle tunnelløpet ettersikres mer enn det Statens vegvesen først hadde trodd.

– Tunnelen var ikke i kritisk dårlig stand fra før, men siden vi nå uansett skulle skifte ut alt teknisk utstyr var det fornuftig å gjøre sikringsjobben samtidig, istedenfor å måtte ta den om noen år. Dermed løfter vi tunnelen opp til dagens standard, sier Tore Veum, som er Statens vegvesens delprosjektleder for den nordre delen av E6-utbyggingen.

Les også:
Oslo-veiene kan bli 50 mrd. dyrere
Køfritt og raskere til Sverige



Bolting og utstøping

Eidet-tunnelen er 800 meter lang. På cirka 140 meter har de støpt ut mellom fjellet, veggelementene og hvelvet i partier opp mot 50 meter i lengde. Noe utstøping er også gjort kun bak veggelementer.

Enkelte steder har de tatt ned hvelvet, sprøytet på sprøytebetong og boltet fjellet, for så å skru hvelvet opp igjen. Det er også sikret med systematisk bolting gjennom hvelv.

Kostnadene for ettersikringen alene vil ende opp på rundt 20 millioner kroner.

Avhengig av været

Totalt er det en strekning på 12 kilometer som gjenstår før hele prosjektet E6 Østfold er åpnet for trafikk. Foruten Eidet tunnel er det rehabiliteringen av den gamle Sandesundbrua som er det kritiske elementet når det gjelder å holde tidsfristen for åpning, som er innen utgangen av november.

– Her gjenstår fortsatt kantdragere hele veien, og vi må få på nytt membrandekke og asfaltdekke på hele brua. Det krever bra vær, så vi er avhengig av tørre perioder de neste månedene. Vi kan ikke sette et telt over en 1500 meter lang bru for å slippe å tenke på været, sier prosjektleder Erik Gressløs.

Han sier det blir en hektisk periode på Sandesundbrua helt til langt ut i november, og gleder seg til den dagen de kan åpne hele, nye E6. Noen eksakt dato for åpningen er ennå ikke klar.

Les mer om prosjektet og de ulike delstrekningene her.