Tog. NSB. Bergensbanen. Oslo S. Jernbane. Skinner. Samferdsel. (Bilde: Jernbaneverket)
Det enkle motorvognsettet av type 72 sporet av i sporveksleren 50 meter nord for Lillestrøm stasjon. (Bilde: Havarikommisjonen)

Krever bedre skinnesjekk

  • Motor

Mandag 2. oktober klokka 07.02 sporet sørgående tog 1606 av under innkjøring til Lillestrøm stasjon.

Takket være lav fart (cirka 35 kilometer i timen) ettersom toget skulle stoppe ved stasjonen, kom ingen mennesker til skade i ulykken. Også de materielle skadene var små.

Tungebrudd

Statens havarikommisjon for transport (SHT) har nå kommet med sin rapport om jernbaneulykken.

Ifølge SHT skjedde avsporingen som følge av at toget kjørte over en sporvekseltunge som hadde et brudd, hvor delene var tilstrekkelig forskjøvet til at flensen på det ledende hjulet ble løftet opp på skinnen.

Hvorfor bruddet skjedde tør ikke havarikommisjonen si for sikkert.

Ikke godt nok stål

Analyser fra Teknologisk Institutt AS avdekket ikke materialfeil, men påviste et mindre område med utmattingsbrudd og store strekkspenninger i underkant av skinnen.

SHT peker på at det er stor trafikkbelastning på denne sporveksleren og at denne typen med kortere tunger enn normalt kan gi høyere spenninger ”ved roten” av tungen under maksimalt avvik fra spenningsnøytral posisjon.

Det er også påvist at stålkvaliteten i den ulykkessporveksleren var noe under kravet.

Nye rutiner

Havarikommisjonen konstaterer at Jernbaneverkets etablerte kontroll- og vedlikeholdssystem ikke fanget ikke opp denne feilutviklingen før det endte med avsporing.

Sporvekselstungene blir ikke kontrollert like godt som resten av jernbanesporene, der det blant annet er regelmessige ultralydundersøkelser.

SHT ber nå Jernbanetilsynet pålegge Jernbaneverket om å innføre nye kontrollrutiner for sporvekslerne.