Krevende fregattordre

  • produksjon

Brunvoll skal utvikle en tilbaketrekkbar asimut-thruster til de nye fregattene.

Her vil de bruke PLM (Product Lifecycle Management) til å oppfylle de komplekse kravene fra marinen.

Brunvoll bruker for tiden IBMs Catia V5 til all konstruksjon og dokumentasjon og er i ferd med å innføre PLM-systemet Smarteam. Det skal brukes til å håndtere produktdata for behandling av arbeidsflyt og konfigurasjoner og til å produsere kundedokumentasjon.

Catia og Smarteam, som er utviklet av Dassault Systèmes for IBM, utfyller hverandre. Som de første på dette området skal Brunvoll også bruke Catia til å helautomatisere konstruksjon og kutting av propellmonteringer.

Spesialkrav

Stadig flere skipsbyggere bruker PLM-løsninger fra IBM til å utvikle nye produkter og håndtere produktdata. Det betyr at leverandørene også må ta i bruk PLM-teknologien for å integrere konstruksjon, produksjon og samarbeid med skipsbyggerne, og for å kunne forbedre støtten til skipseierne etter levering.

For Brunvoll, som bygger svært komplekse og spesialiserte produkter med bare 160 ansatte, er fordelene mange.

- Med en stor organisasjon som marinen står du overfor utfordringen med å skulle oppfylle mange spesialkrav som ligger langt utenfor kravene fra den vanlige kommersielle kunden, sier Per Olav Løkseth, markedsdirektør hos Brunvoll AS.

- Du har mange kontakter å forholde deg til hos kunden, noe som kan virke voldsomt for en liten organisasjon som vår selv om vi har den tekniske kompetansen som skal til. Samarbeidet med så mange personer og myndighetenes krav om å fremskaffe så mye spesialdokumentasjon fra myndighetene kan ta pusten fra en, spesielt når alle kravene kommer samtidig.

3D er en styrke

Leder for mekanisk design, Kevin Isham, mener det er en uvurderlig styrke å kunne kommunisere med marinen og skipsverftet gjennom tegninger i 3D:

- Mange organisasjoner arbeider fremdeles i 2D. Siden våre systemer krysser de andre systemene i skipet på så mange punkter, er det ofte vanskelig å oppfatte alle nyansene i konstruksjonen i 2D. Med 3D-modellering kan vi oppdage eventuelle feil i 2D-tegningene som leveres av skipsverftet eller designkonsulentene, når de prøver å integrere systemer fra Brunvoll i skipet.