(Bilde: Statens Vegvesen)

Kråkerøyforbindelsen endelig vedtatt

  • Bygg

Stortinget har tidligere godkjent en tilsvarende plan.

Men da det viste seg at prosjektet ville bli mye dyrere enn forutsatt, ble arbeidet med å innhente tilbud på de to største entreprisene stoppet.

Dyrere enn sist

Det reviderte kostnadsoverslaget lyder på 677 millioner kroner, 103 millioner kroner høyere enn det første overslaget.

For å få realisert prosjektet så raskt som mulig, blir de økte kostnadene dekket inn ved hjelp av høyere bompengeavgifter.

Ferdig 2010

Fremskrittspartiet stemte imot bompengeordningen og foreslo i stedet statlig fullfinansiering.

Anleggsstart er satt til sommeren/høsten 2008, slik at den nye brua kan åpnes for trafikk sommeren/høsten 2010.

Klaffebru

Den nye klaffebru over Vesterelva skal ifølge tidligere opplysninger fra Statens vegvesen bygges med fire kjørefelt og to fortau. Brua blir 100 meter lang og skal bygges med tre spenn: To sidespenn og ett klaffespenn.

Den skal bygges med en klaff og en overliggende motvekt. Klaffen skal løftes ved hjelp av hydrauliske sylindere.

Fjernstyring

Den eksisterende Kråkerøy-brua er ei mekanisk klaffebru med to klaffer. Brua ble bygget i 1957 og styres per i dag fra et styringstårn på brua.

Etter planen skal brumaskineriet ombygges slik at også denne brua, i likhet med den nye, kan fjernstyres fra veitrafikksentralen i Oslo.