Kraftutbygging for industriløft

  • energi

Sunndalsøra: Den nye kraftlinjen blir ferdig et halvt år tidligere enn planlagt.

- I alt er nå rundt 100 mann i sving for å få bygget ferdig den 130 km lange 420 kV kraftlinjen til årsskiftet, opplyser direktør Einar Hjetland i Eltel Networks AS, som bygger linjen for Statnett.

Økt forbruk

Utbyggingen av aluminiumfabrikken til Norsk Hydro på Sunndalsøra fører til at de vil doble sitt elforbruk i løpet av året sammenlignet med 2002. I fjor sommer økte forbruket fra 300 til 450 MW og i løpet av året har Hydro varslet Statnett at de vil øke forbruket til 600 MW.

- Dette gjør kraftoppdekningen i Møre og Romsdal enda mer sårbar. Fra før er dette et underskuddsfylke på kraft. For å bedre forsyningssikkerheten, har Statnett inngått avtale med linjebyggeren Eltel Networks om å forsere arbeidet med linjebyggingen mellom Klæbu og Viklandet transformatorstasjon på Sunndalsøra, forteller prosjektleder Oddbjørn Skjævesland i Statnett.

Kontrakten på byggingen av linja er delt i to. Opprinnelig gikk den ene til Eltel Networks (tidligerere Linjebygg) og den andre til Statnett Entreprenør, men de ble kjøpt opp av Eltel Networks like før byggingen startet i mai i fjor. I realiteten står Eltel dermed som utbygger av begge delene.

Bygger i to retninger

Rent praktisk har utbyggingenen skjedd ved at linjen er bygget i to retninger fra Rindal. I alt har linjen rundt 370 master.

- På den 61 km lange strekningen fra Rindal til Viklandet ved Sunndalsøra er rundt halvparten av linjen helt ferdig, opplyser byggeleder Arnstein Røyrvik. Han er innleid som byggeleder fra sitt eget firma, Solid Engineering, men har tidligere arbeidet i 23 år i Linjebygg.

Det er mer tøft terreng på strekningen Rindal og ned til Viklandet. Her er det også to fjordspenn. Spennet over fjorden inn mot Sunndalsøra er 3,7 km langt. Spennet over Todalsfjorden litt lengre mot nord er 1,8 km langt. Over Sunndalsfjorden er to av de tre linjene på plass, mens spennet over Todalsfjorden er ferdig.

Massiv helikopterbruk

Til tider har Airlift hatt opp til fire helikoptre i sving under kraftlinjebyggingen. - Adkomsten på den sørlige delen av linjen betyr mer bruk av helikopter, sier Hjetland. Der det er mulig brukes mobilkran til å montere mastene.

Helikopter brukes både til transport av personell, materiell og montering av mastene. - Det er effektivt å montere master med helikopter. En vanlig bæremast kan være oppe i løpet av noen timer hvis du gjør riktig forarbeid og været er bra, sier Røyrvik.

Sikkerheten går foran alt. Det betyr at helikopteret må stå på bakken når værforholdene ikke tillater flyging eller at vinden blir for sterk. - Derfor er det ikke mulig å detaljplanlegge byggingen. Du må bare sett opp milepæler som skal nås underveis, sier han.

Byggingen av linjen har gått greitt uten de store overraskelser. Eneste problem var i Orkdalsområdet, hvor det ble protester mot å få nok en kraftlinje. - Her ble løsningen at en 132 kV linje ble erstattet av kabel og den nye 420 kV linjen ble bygget i traseen til 132-kV linjen, sier Skjævesland.

Til Aukra

Det er søkt konsesjon på byggingen av linjen videre ut til Aukra der prosessanlegget for Ormen Lange skal ligge. Her trengs det kraft som skal drive prosessanlegget. - Vi vil lyse ut anbudet senere i høst slik at vi kan inngå kontrakter tidlig på vårparten, opplyser Skjævesland.

Etter en god del tørke med oppdrag innen kraftlinjeutbygging, ser Hjetland at det begynner å bli mer fart nå og han ser gjerne at de får oppdraget med linjen som er på rundt 100 km.

- Men selv om vi nå er alene i Norge om å ta de aller største oppdragene innen kraftlinjebygging, betyr ikke det at det er lett å hale i land kontraktene. Delkontrakten med linjen fra Klæbu til Sunndalsøra ble vunnet i sterk konkurranse med flere utenlandske aktører, sier han.