UTÅLMODIG: Industri kraftregimet er fortsatt i det blå etter at regjeringen la frem revidert nasjonalbudsjett. Industrien venter nå utålmodig (Bilde: Colourbox)
Drivhuseffekten kan føre til global oppvarming og dermed klimaendring. Ikke alle forskere er enige i at menneskeskapte utslipp bidrar til endringer som nedsmelting av isbreer og polområder, snøfattigere vintre, mer ekstremvær, flom og tørke. (Bilde: Colourbox)

Kraftig reduksjon av klimagass-versting

  • Industri

Den lukter som råtne egg og forårsaker global oppvarming.

Verdens kraftigste klimagass, svovelheksafluorid (SF 6), har nesten 24 000 ganger så stor oppvarmingseffekt som CO 2.

Samtidig er rundt 275 tonn SF 6 i bruk i høyspenningsbrytere- og anlegg i Norge i dag.

Unike egenskaper

Klimagassen har nemlig unike egenskaper. Den slokker og isolerer, og gjør det mulig å lage blant annet kompakte og trygge høyspenningsanlegg.

Tidligere var SF6-gass viktig i aluminium- og spesielt magnesiumproduksjon. I dag er det kraftprodusenter, nettleverandører og enkelte storforbrukere av strøm i industrien som fortsatt har god nytte av den skadelige gassen.

Likevel er de norske utslippene av SF 6-gassen kraftig redusert de siste årene.

Vurderte avgift

På slutten av 90-tallet vurderte politikerne å innføre en skyhøy avgift på bruk av SF 6-gass for å innfri forpliktelsene i Kyoto-avtalen. Avgiften ble aldri innført.

I 2002 ble en frivillig, forpliktende avtale i stedet inngått mellom elektrobransjen og Miljøverndepartementet – med gradvise utslippsreduksjonsmål fram til 2010.

Foran skjema

Avtalen er nå langt på vei blitt en suksess. Fra 2001 til 2005 gikk SF 6-utslippene fra elektriske anlegg ned fra 3,8 tonn til snaut 2,3 tonn i 2005.

– Bransjen forpliktet seg til å redusere SF 6-utslippene med 30 prosent i 2010. Rapporteringen for 2006 viser en utslippsreduksjon på 38 prosent i forhold til utgangspunktet, så vi ligger godt foran skjema i forhold til avtalen, sier informasjonssjef Brage Rønningen i Renas.

Norge eneste

Renas (Returselskapet for næringselektro) har som oppgave å administrere avtalen og sørge for at den etterleves. Rønningen sier den norske modellen er unik i europeisk sammenheng.

- Ingen europeiske land har en tilsvarende avtale mellom bransje og myndighet. Så langt vi kjenner til finnes det heller ingen andre anlegg for tapping og gjenvinning av SF 6-gass ( se egen sak, red.anm). Men i og med at gassen omfattes av Kyoto-avtalen, må nok flere land vurdere dette. Om de gjør som Norge, eller innfører avgift, vil tiden vise, sier Rønning.

Uaktuelt å forby

En av årsakene til at myndighetene gikk inn i bransjeavtalen var at bransjen selv allerede hadde etablert et system for rapportering og oppfølging av brukerne gjennom SF 6-gruppen.

– Vi gikk inn i avtalen blant annet fordi det foreløpig ikke er mange gode alternativer til SF 6-bruk i kraftbransjen. Derfor var det ikke aktuelt å forby bruk av gassen. Vi har også god oversikt over de norske utslippskildene, sier senioringeniør Torgrim Asphjell i SFT.

Gode skussmål

SFT er godt fornøyd med hvordan bransjen har håndtert avtaleforpliktelsene.

– Bransjen har virkelig tatt fatt i dette på en seriøs måte, der de kjører blant annet opplæring og kartlegging av utslipp. Vi føler at har tatt denne avtalen og hele problemstillingen på alvor, sier Asphjell.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.