BRÅSTOPP: Det viste seg umulig å skaffe nødvendig kaptal til å bygge ferdig MPU Heavy Lifter. Selskapet har slått seg selv konkurs. (Bilde: MPU Heavy lift)

Konkurs for tungløfteselskap

  • Olje og gass

Opprinnelig var fartøyet kostnadsberegnet til 2,6 milliarder kroner.

Solstad offshore var hovedaksjonær og det ble reist kapital og inngått avtaler om et obligasjonslån på 1,7 milliarder kroner.

Les også:

Sjokksprekk

I begynnelsen av juni kom sjokket for styret og aksjonærene. Prosjektet viste en kostnadssprekk på 800 millioner kroner.

Det har vist seg umulig å reise nødvendig kapital for å dekke kostnadssprekken, og dermed er det ikke lenger grunnlag for videre drift og meddelt at selskapet MPU Offshore Lifter ASA er konkurs, heter det i en børsmelding.





Tap på nær 400 millioner

Solstad Offshore ASA (SOFF), som har en eierandel på 30,23% i MPU, vil som en følge av konkursbegjæringen måtte bokføre et tap på investeringen i MPU i 2. kvartal 2008.

Selskapet vurderer, basert på dagens kunnskap, at både innskutt egenkapital på NOK 209 mill og konvertibelt obligasjonslån på USD 31,7 mill eller 185 millioner kroner er tapt.





Problem for verftet

For Keppel Verolme kom konkursen svær ubeleilig. Slik situasjonen er i dag ligger det en knapt påbegynt betongkonstruksjon på bunnen av den største dokka ved verftet.

Glideforskalingen for det første beinet ble påbegynt så sent som i slutten av april.

– Vi har flere oppdrag som skal inn i dokka etter at MPU er ferdig. Dersom MPU blir forsinket vil det skape vanskeligheter for de byggeprogrammene som følger etter, forteller Erïc Finé i Keppel Verolme.





Drept av prisstigningen

MPU Offshore Lifter skulle bli verdens største løftefartøy. Det er en betongkonstruksjon etter en idé av Dr. Tech. Olav Olsen.

Prosjektet har vært på beddingen i flere år, og optimismen var stor da byggingen ble satt i gang i fjor.

Den sterke økningen både i stålpriser og på byggevarer (betong) fikk fatale følger for prosjektet. Det ble et finansielt forlis. Og det er vel få om ingen som egentlig har bruk for en gigantisk bunnramme i betong?