Konkurrerer med øyet

  • ikt

Han mener at det ikke er mulig å påvirke kjemien i vanlig film med smart bildebehandling på samme måten som i et digitalt kamera. Her kan dataprogrammer kontrollere bildet fra det treffer CCD-brikken til det skal skrives ut eller presenteres på annen måte.

HPs neste mål er ikke å lansere kameraer med høyere oppløsning, men å lage kameraer som fungerer enda mer som et øye. Selv når kontrastene blir svært store, kan et menneske oppfatte langt flere detaljer enn det som er mulig å få med på en film. Også digitale kameraer har en lavere oppløsning enn vårt øye.

HP er imidlertid på god vei til å løse denne utfordringen. I fremtiden kan slik teknikk også bli bygd inn i videokameraer. Men med 25 bilder i sekundet krever det en datakraft som ikke er tilgjengelig i dag i slike små enheter.

Test

Teknisk Ukeblad testet det ellers meget gode Canon S20 mot HPs nye C618 i en buss der vi tok bilder fra baksetet gjennom midtgangen. Begge kameraene gjenga det innvendige i bussen meget bra, men bare C618 viste noe som helst gjennom frontruten der lyset var mye mer intenst. Canon-kameraet oppførte seg som et vanlig kamera, mens HPs nye kreasjon tar mer etter det menneskelige øyet, som rår over et fenomenalt kontrastområde.

– Altfor mange ser seg blinde på antallet piksler, eller billedpunkter, i digitale kameraer, påpeker Allan. Hele digitalkamerabransjen preges av et oppløsningsrace. Det er omtrent som å kjøpe seg en ny bil – kun på basis av antallet hestekrefter.

Allan hevder at et større antall billedpunkter riktignok gir større skarphet i bildet, men at dette også påvirker andre viktige parametere i negativ retning. Det viktigste i digitale kameraer er at billedbrikken står i forhold til lysets bølgelengde. Det krever individuelle billedpunkter på minst 5µm. Blir de mindre enn det, gir det en rekke negative effekter på billedkvaliteten som følge av at signal/støyforholdet blir for dårlig. Det betyr at brikken må lages større eller antallet piksler må begrenses.

I HPs nye modeller har C618 et CCD-element på 1/3 tomme med 2,1 millioner piksler, mens C912 har 2/3 tomme med 2,24 millioner piksler. Den lagrer også bildene i 36 bit oppløsning, mens det vanlige er 24 bit. I følge HP klarer den minste modellen å produsere bilder med full fotokvalitet inntil A4, mens storebror klarer A3. Prisen på C618 er 7000 kroner. C912 koster 10.000 kroner.

Ny design

I dag ser de fleste digitale kameraer ut som sine filmbaserte opphav, men dette vil neppe være regelen i fremtiden i følge Allan. – Vi har langt flere frihetsgrader når vi utformer digitale kameraer, men det krever at publikum aksepterer de nye formene. Bilen så i starten ut som ei motorisert hestekjerre, men publikum aksepterte raskt at den fikk en mer hensiktsmessig form.

De nye kameraene til HP er et samarbeid med Pentax i Japan. De har laget selve kamerahuset, mens HP selv sår for elektronikken og signalbehandlingen. C618 er beregnet på vanlige konsumenter, mens C912 er rettet mot folk med mer avanserte behov. Dette er et speilreflekskamera, men har også utfellbar CCD-søker i tillegg. Kameraet kan også lagre opptil 45 sekunder lyd til hvert bilde. Begge modellene har tre ganger optisk zoom.