Kong Harald var på plass på Nor-Shipping ved åpningen tirsdag morgen. (Bilde: Tore Stensvold)
(Bilde: Tore Stensvold)

Kongen og tusener til Lillestrøm

  • Industri

LILLESTRØM: Ingen skulle tro at det var finanskrise og dårlig utsikter for maritim industri.

Kongen på plass

Kong Harald ankom Nor-Shipping på Lillestrøm presis som alltid. I timen før valfartet tusener av utstillere og skipsfolk fra jernbanestasjonen og bort til messelokaler og konferansen.

Noen hundre personer overvar åpningskonferansen, der Rederiforbundets president Elisabeth Grieg kunne fortelle at det var rekordmange utstillere, deltakere og pressefolk i år.

For to år siden var fokus shipping i arktiske strøk. I år er det et helt annet bakteppe.

– I 2007 pekte alle piler rett oppover, det var boom i skipsbygging. Det er gledelig at vi tross krisen har lyktes å samle så mange. Her kan shippingbransjen møtes for å diskutere løsninger, utveksle ideer og finne nye perspektiver, sa Grieg.

Klimafokus

Hun pekte på at årets tema for Nor-Shipping er klima og miljø. Shipping er med på å slippe ut drivhusgasser og må være med og finne løsninger og ta sin del av ansvaret.

– Vi har satt oss en nullvisjon. Vi skal ikke bidra til økte utslipp fra skipsfart, vi skal tvert om sørge for at det går ned, sa Grieg i sin åpningstale.

Statssekretær Rikke Lind fra Nærings- og handelsdepartementet, som steppet inn for en isjiassyk Sylvia Brustad, mente finanskrisen har truffet den maritime næringen midt i hjertet.

Ikke dødelig

Skaden er imidlertid ikke dødelig, selv om hun advarte om at rundt en tredel av alle skipsordrer vil bli kansellert.

– Effekten for hele bransjen blir voldsom. I dette klimaet er det viktig at myndighetene hjelper til med de virkemidler vi kan, sa Lind.

Hun advarte imidlertid mot at enkelte nasjoner kunne finne det opportunt å bruke virkemidler konkurransevridende.

– Vi må bruke krisen til å være innovative, restrukturere og bygge opp kompetanse. Vi er på rett spor i forhold til å finne løsninger på klimagassutslipp. Men vi må engasjere oss enda mer, sa Lind.

Gjennom IMO

Hun mente løsningen er å jobbe gjennom det internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO. Dermed blir løsningene globale.

– Det er en global industri. Da må vi bruke IMO for å få med oss hele den internasjonale næringen, sa Lind, som mener Norge går foran på grunn av det unike maritime klusteret.

Hun avsluttet med en henstilling til alle som tropper opp på Nor-Shipping i løpet av uka: At Nor-Shipping skulle inspirere deltakerne til å bli med på en endringsløsning for miljøet.

– Endringer starter alltid med mennesker. Jeg håper dere her finner inspirasjon til å bli en del av løsningen, sa hun.