C-MUSIC ANTIMISSIL-SYSTEM

Kobler antimissil-teknologi på passasjerfly

Israel er først ute. SAS og Norwegian følger med på utviklingen.

TEL AVIV, Israel: Det israelske selskapet Elbit systems har utviklet et antimissilsystem for sivilt bruk.

Ønsker beskyttelse

Det er av frykt for et ukjent antall bakke-til-luft missiler, såkalte manpads, på avveie, at Elbit Systems Electro Optics (El-Op) har utviklet et antimissil-system som i første omgang skal brukes på israelske passasjerfly.

Utviklingen av systemet skjøt fart etter at en gruppe fra al-Qaida avfyrte to Sovjetisk designede SA-7- missiler mot et Israelsk Boeing 757 passasjerfly som tok av fra Mombasa i Kenya med 250 ferieturister om bord.

– Jeg ønsker selv at flyet jeg sitter på med skal ha installert et antimissilsystem mot varmesøkende bakke-til-luft-missiler når det flyr over utsatte områder, sier systemingeniør Leora Topaz.

– Man kan aldri vite helt nøyaktig hvilke områder som kan være utsatte, sier hun.

Nå ønsker det israelske selskapet å beskytte passasjerfly over hele verden.

Les også: Utvikler containere til F-35-missil

Våpentrussel

Flere varmesøkende bakke-til-luft- missiler er i dag lett tilgjengelige på det svarte våpenmarkedet. De er relativt billige å anskaffe, og enkle å gjemme unna og transportere. Det er også store variasjoner i antall bortkomne missiler, og problemet er økende.

I følge tall fra amerikanske myndigheter antar man at hele 150.000 bakke-til-luft missiler besittes av ikke-statlige, bevæpnede grupper verden over.

Militærbasert teknologi

Antimissil-systemet bygger på en militær infrarød mottiltaksteknologi, som har hindret varmesøkende bakke-til-luft missiler å treffe fly og helikoptre.

Missilet detekteres ved hjelp av infrarøde sensorer, og retter en laserstråle mot missilet slik at det endrer retning og sporer vekk fra luftfartøyet.

Systemet er basert på den militærutviklede DIRCM (Directional Infra-Red Counter Measures)–teknologien, som nå er kommersialisert i form av systemet C-MUSIC (Commercial-Multi Spectral Infrared Countermeasure).

Det israelsk-utviklede forsvarssystemet anses for å være et av verdens mest avanserte i sitt slag, og kan, i følge El-Op, operere uten restriksjoner fra samtlige luftfartsrom over hele verden.

Som en del av det Israelske forsvarsprogrammet Sky Shield ble El-Op tildelt en kontrakt til en verdi av omtrent en halv milliard norske kroner fra israelske myndigheter for å utvikle et antimissilsystem for sivile passasjerfly. Nå ønsker selskapet å beskytte passasjerfly over hele verden med det resulterende C-MUSIC systemet.
Det israelsk-utviklede forsvarssystemet anses for å være et av verdens mest avanserte i sitt slag, og kan, i følge El-Op, operere uten restriksjoner fra samtlige luftfartsrom over hele verden.Som en del av det Israelske forsvarsprogrammet Sky Shield ble El-Op tildelt en kontrakt til en verdi av omtrent en halv milliard norske kroner fra israelske myndigheter for å utvikle et antimissilsystem for sivile passasjerfly. Tale Sundlisæter

Les også: Norge kan ha 20 års forsprang med dette missilet

SAS følger med

Norske selskaper som SAS og Norwegian har tidligere hatt interne diskusjoner angående problemstillingen rundt overflyvning av risikoområder, og særlig er dette tidligere bitt diskutert i forbindelse med 9/11 og overflygning av Afghanistan.

SAS har imidlertid en holdning i dag om at luftveier, innflygningsveier og flyplasser som er åpne for sivil luftfart skal betraktes som sikre å trafikkere. De har så langt ikke planlagt å gå til innkjøp av antimissilteknologien.

– Vi har ikke planer om å installere anti-missil-systemer på flyene våre, men vi følger nøye med på utviklingen, sier informasjonskonsulent Monica Hovland i SAS.

SAS’ sikkerhetsavdeling samler kontinuerlig inn informasjon fra ulike kilder for å kunne utføre en samlet bedømming av overflyvningsrisiko. For øyeblikket sier også SAS at de i dag avstår fra å trafikkere visse områder som følge av en forsterket oppfattet risiko, som for eksempel Kabul og Sudan.

Kan bli aktuelt

Norwegian vurderer også områdene de trafikkerer som lavrisiko-områder, men sier at det kan tenkes at de vil vurdere å installere antimissil-system på sine fly i fremtiden.

– Urolige situasjoner i Midt-Østen eller andre steder kan aktualisere dette, sier Norwegians’ pressetalskvinne Åsa Larsson.

Selv har Israelske transportmyndigheter bestemt at systemet fra El-Op skal installeres som beskyttelse på en mengde sivile fly i den israelske kommersielle luftflåten.

Produktet kan installeres på et bredt spekter av kommersielle fly, inkludert blant annet Boeing 707, 757 og 737. Det kan også installeres på helikpterklassene UH-60, EH-101 og Mi-17.

Systemingeniør for DIRCM Systems, Leora Topaz, sier at hun foretrekker å fly med passasjerfly som har installert antimissilsystem mot varmesøkende bakke-til-luft- missiler.
Produktet kan installeres på et bredt spekter av kommersielle fly, inkludert blant annet Boeing 707, 757 og 737. Det kan også installeres på helikpterklassene UH-60, EH-101 og Mi-17.Systemingeniør for DIRCM Systems, Leora Topaz, sier at hun foretrekker å fly med passasjerfly som har installert antimissilsystem mot varmesøkende bakke-til-luft- missiler. Tale Sundlisæter

Les også:

Her smeller Norges nye supervåpen

Se Natos Awacs-fly på tokt

Dette ubemannede flyet har større vingespenn enn en 737

Ser ut som små fiskeskøyter på radaren