Utenlandske entreprenører har mye å gjøre på Hardangerbrua. Det blir mer hvis Vegvesenet ikke finner regnefeil eller uakseptable forbehold i elektroanbudene. Ill.: Statens vegvesen

Knapp dansk ledelse på Hardangerbrua

Mindre enn en prosent høyere enn danskene ligger Magnus M. Thunestvedt fra Bergen med et anbud på 60,264 mill. Deretter er det et sprang til nr. tre, Mesta som vil ha 65,256 mill.

Den videre rekkefølgen er: One Nordic Kraftmontasje fra Vestnes (67,468 mill.), Traffic Solutions fra Hareid (71,361 mill.) og Profitek fra Bergen (85,219 mill.).

Den som får kontrakten, skal levere og montere elektrisk utstyr og SRO-utstyr til 2,4 km nye tilstøtende tunneler. I disse skal det også monteres 10 vifter.

I Vallaviktunnelen, som ble åpnet i 1985, skal alt det elektriske utstyret og 52 vifter rehabiliteres. Dessuten skal det monteres 8 nye vifter.

På selve brua blir det også elektroarbeid. Kjørebanen skal belyses, det skal monteres en heis inni hvert tårn, og det skal monteres avfuktingsanlegg på bærekablene og inni stålkassen som bærer kjørebanen. Inni kassen blir det også montert lys som kan slås på hver gang det er inspeksjon.

Fristen for fullføring av jobben er satt til 29. april 2013.