KLIMA

Klif og returselskapene enige

Ragn-Sells Elektronikkretur og daglig leder Thor Christian Wiik Svendsen er blant selskapene som har nektet å hente mer el-avfall i år. Nå har returselskapene og Klif blitt enige om at også resten vil bli hentet.
Ragn-Sells Elektronikkretur og daglig leder Thor Christian Wiik Svendsen er blant selskapene som har nektet å hente mer el-avfall i år. Nå har returselskapene og Klif blitt enige om at også resten vil bli hentet. Bilde: Ragn-Sells
Stein Jarle Olsen
4. nov. 2010 - 13:52
Vis mer

Elektrisk og elektronisk (EE-) avfall har hopet seg opp mange steder i landet de siste ukene, etter at de fire returselskapene som Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) har avtale med, mente de hadde hentet inn så mye som de var pliktige til for 2010.

Direktoratet har fått flere fortvilte henvendelser fra kommuner, som ikke har plass til å ta i mot flere kasserte tv-er, datamaskiner og annet utrangert elektronisk utstyr. Situasjonen oppsto også på høsten i fjor.

BAKGRUNN: Fullt innsamlingskaos for miljøfarlig avfall

Løsning Avdelingsdirektør Marit Kjeldby i Klima- og forurensningsdirektoratet sier at returselskapene har vært samarbeidsvillige. FOTO: Klif.
Løsning Avdelingsdirektør Marit Kjeldby i Klima- og forurensningsdirektoratet sier at returselskapene har vært samarbeidsvillige. FOTO: Klif.

Løsning

De siste dagene har Klif hatt møter med returselskapene, med Avfall Norge, Norsk Industri, innsamlere og behandlere av EE-avfall. Og i går kom man til en løsning.

– Det viktige for oss i går var at selskapene tar ansvaret for at produktene nå blir samlet inn fra de kommunale mottakene. Vi ønsket å få dem til å ta det ansvaret som de samlet har, og det opplevde vi at de gjorde, også ved å si at kommuner som sitter med uavhentet avfall kan ta kontakt med selskapene, sier avdelingsdirektør Marit Kjeldby i miljøgiftavdelingen i Klima- og forurensningsdirektoratet til Teknisk Ukeblad.

– Har dere pålagt selskapene noe?

– Nei, de fant frem til en løsning på egen hånd, og tok felles ansvar. Vi opplevde at selskapene snakket godt sammen, sier hun.

Les også: Returbransjen i nytt krisemøte

– Gode bidrag

Konflikten går ut på at returselskapene kun har plikt til å håndtere den mengden EE-avfall som tilsvarer sine oppdragsgiveres volum i de enkelte fylkene.

– Både Klif og aktørene i bransjen har gitt gode bidrag til en løsning. Bransjen står nå samlet bak et løft og det ligger til rette for at det EE-avfallet som har hopet seg opp i mange kommuner kan håndteres på en forsvarlig måte i løpet av de neste to ukene, sier daglig leder Thor Christian Wiik Svendsen i Ragn-Sells Elektronikkretur, som er en av de fire godkjente returselskapene innen håndtering av EE-avfall.

Les også: Avfallskrisen er ikke løst

Grep

Løsningen man har kommet frem til, innebærer større grad av fleksibilitet mellom returselskapene når det gjelder bruk av utstyr og infrastruktur hos transportørene.

I tillegg er det etablert felles kjøreregler for avstemming av tall mellom returselskapene.

– Den løsningen som nå er funnet representerer en bedre og sikrere håndtering av EE-avfall i kommunene og redusert risiko for returselskapene. Norge har gjennom alle år sagt at vi har et av verdens beste systemer for håndtering av EE-avfall. Nå er det blitt utført grep for å komme tilbake på denne kursen igjen, sier Svendsen.

Gjennomgår regelverket

Klif varsler nå at de vil se på regelverket for å unngå at situasjonen oppstår på nytt til neste år.

– Vi må se på hvilke endringer som må gjøres for å unngå at dette skjer igjen. Vi skal gjennomgå regelverket og finne ut hvor svakheten ligger, med innspill fra de ulike aktørene, sier avdelingsdirektør Marit Kjeldby.

De øvrige returselskapene er Elretur AS, Eurovironment AS og RENAS AS.

Mer om saken:

Returbransjen i nytt krisemøte

Avfallskrisen er ikke løst

– Alle påstår at de henter det de skal

Fullt innsamlingskaos for miljøfarlig avfall

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.