Dette er en del av E 16, hovedvegen mellom Norges to største byer. I 2014 blir det en ubetydelig lokalveg. E 16 flyttes inn i en 4 km lang tunnel. De som vil sprenge forskjæringene til den, må gi anbud innen 12. november. (Bilde: Anders Haakonsen)

Klart for ny E 16 til ¾ milliard

Forskjæringene skal sprenges i hver ende av en foreløpig navnløs tunnel som får sitt vestre påhugg like ved Borlaug. Det østre påhugget kommer ved Honingsbrui. Avstanden mellom dem blir 4 km.

40 000 kbm skal sprenges ut fra de to forskjæringene, dessuten skal 6 500 kbm løsmasser flyttes. Brua skal krysse Smeddalselvi. Den erstatter Honingsbrui. Den nye brua får fire spenn og blir ca. 100 meter lang.

Driving av den 4 km lange tunnelen lyses ut i løpet av vinteren. Det blir et kjempeoppdrag. Entreprisen omfatter anlegg av 7 km veg i dagen mellom Honingsbrui og Smedalsosen. Den nye vegen vil delvis følge nåværende E 16 og delvis gå i egen trasé.

Masseoverskuddet blir betydelig. 270 000 kbm skal lagres midlertidig på en brøytestasjon. Massen blir senere brukt til utbedring av E 16 lengre opp på fjellet.

Vegstrekningen som blir erstattet og utbedret holder ikke en standard man venter å finne på hovedvegen mellom landets to største byer. Bredden er for liten til at det kan markeres midtlinje, og geometrien er dårlig. Fra de bratte dalsidene går det ofte snøras som stenger vegen.

Lengre vest har E 16 vært enda dårligere. Inntil for få år siden hadde den en standard som ikke var en kommunal veg verdig. Enkelte steder gikk kjørebanen under fjelloverheng. Siden 2004 har en helt ny veg blitt åpnet i tre etapper. Vest for Borlaug er de håpløse strekningene fjernet fra europavegnettet.

Den siste av de tre etappene ble ferdig for vel to år siden. Det var ingen liten begivenhet. På Borlaug tar riksveg 52 av fra E 6. De som kjører mellom Vestlandet og sentrale deler av Østlandet, kan ta riksveg 52 over Hemsedalsfjellet som har en akseptabel standard. Men det er mange i Valdres og områdene omkring som er avhengig av den dårlige E 16 øst for Borlaug. Dessuten hender det at vinteren stenger vegen over Hemsedalsfjellet. Da er det bare E 16 over Filefjell som duger.

Sommeren 2014 skal E 16 få skikkelig standard på de 11 kilometrene mellom Borlaug og Smedalsosen. Hele prosjektet finansieres med ordinære riksvegmidler.