Klart for fusjon

– Vi har en klart uttalt visjon om hva som skal skje videre fremover, og våre muligheter er meget, store, sier Tony Affuso som er konsernsjef for UGS. Det fusjonerte selskapet vil blant annet være på nivå med IBM/Dassault når det gjelder å satse på forskning og utvikling.

– Det er enorme synergigevinster i kombinasjon av produktlinjene, sier Affuso.

Mye har skjedd for UGS i løpet av de siste ti årene. Antall kunder har økt med seks ganger til 24.000. Antall ansatte har økt fra 800 til 5900, og den årlige omsetningen har økt fra 80 millioner dollar til 1,2 milliarder dollar. Endelig har antall brukere av programvareproduktene økt fra 25.000 til 1,6 millioner.

Smidig overgang

– Vår første prioritet er å beskytte investeringene til kundene og oppfylle de krav de har mot oss. Når vi slår sammen kundebasene til UGS og SDRC, planlegger vi å bygge på det beste i de respektive produktseriene og gi dem økt funksjonalitet. Samtidig skal vi gjøre overgangen smidig for brukerne, sier Affuso.

Ifølge produktsjef Chuck Grindstaff vil det bli mulig å gjøre full nytte av geometridata mellom flaggskipet Unigraphics til UGS og I-Deas fra SDRC. – Vi er allerede klar over hvordan vi skal få dette til, sier han. Det er snakk om samme kobling som i dag finnes mellom Solid Edge og Unigraphics. Han minner om at de var raske til å ta i bruk Parasolid i kjernen etter at de tok inn Solid Edge inn i UGS-familien.

Synergi

Når det gjelder datahåndtering planlegger Grindstaff å beholde både i_Man og Metaphase. Han ser også muligheter til viktige synergier.

– Kunder som velger i_Man vil komme til å fortsettet med i_Man, men kan for eksempel få med komponenter fra Metaphase. Kunder som bruker Metaphase, fortsetter med neste versjon og komme til å oppdage at de nå har tilgang til tjenester når det gjelder visualisering og digitale modeller som bare har vært tilgjengelig i i_Man, sier Grindstaff.