Skanska ligger godt an til å sikre seg den største av tre jobber på den nye Kråkerøybrua. (Ill.: ViaNova)

Klar ledelse til Skanska på Kråkerøybrua

Skanskas anbud på 80,789 millioner kroner er i underkant av Vegvesenets overslag. Mesta vil ha 92,089 millioner kroner for jobben.

Byggeleder for Kråkerøybrua, Tor Graven er fornøyd hvis kontraktsummen blir omtrent som anbudsummen. - Men jeg er litt forsiktig med å gå i taket ennå. Dette er et komplisert oppdrag med mange muligheter for regnefeil, sier han.

- Jeg er overrasket over at det ikke var flere av de store som deltok. Jeg hadde iallfall ventet anbud fra PEAB som var lavest på fundamentering og pæling, sier Graven.

Oppdraget som Skanska er lavest på omfatter bygging av klaffespenn, sidespenn, landkar, fundament for klaffespennet og en pilar. Den som får kontrakten skal også bygge om styringsystemet på de to andre klaffebruene i Fredrikstad slik at klaffene kan fjernstyres fra Vegtrafikksentralen i Oslo. Den eldste av de to bruene ble åpnet i 1957. På denne skal det utføres en del rehabiliteringsarbeid.

Tredje og siste entreprise på den nye Kråkerøybrua gjelder hydraulikk og elektro. Den lyses ut like over sommerferien.