Klar for jobb under vann

Operasjonsfartøyet Ulstein S101 har plass til tre fjernstyrte miniubåter (ROV) samtidig. Skipet kan brukes til en rekke oppgaver for overvåking, støtte og utførelse av undervannsoperasjoner.

Det skal utføre installasjon, vedlikehold, konstruksjon på havbunnen, inspeksjon og alle typer undersøkelser av havbunnen ved hjelp av ROV og 3D ekkolodd. S101 er utstyrt med en såkalt moonpool som kan håndtere tyngre ROV-er og undervannskonstruksjoner.

– Det er plass til én ROV der, en annen kan gå ut gjennom en åpning på den ene siden og en liten arbeids-ROV på den andre siden av fartøyet, opplyser viseadministrerende direktør Tore Ulstein.

Avventende marked

Hittil har rederne hatt vanskeligheter med å bestemme seg for å bestille subsea-båter. Ulstein mener årsaken er at disse båtene er mer ensrettede og har snevrere arbeidsområder.

– Jeg tror det er litt av årsaken til at vi hittil ikke har solgt noen S101, men interessen er voksende. Dette er et veldig, veldig interessant marked for oss framover, understreker han.

Designsjef Stig Sandanger Riise tror behovet for nye løsninger øker. I dag er det flest ombygginger i markedet. – Stadig mer kompliserte undervannsoperasjoner krever mer av ROV-fartøyene. I dag snakkes det om at et slikt fartøy må være i stand til å operere minst to eller tre ROV-er samtidig, og under stadig dårligere værforhold, sier han.

Gjenbruk

Ulstein S101 var ferdig utviklet for om lag ett år siden. Det er en av fire kategorier fartøy i Ulsteins kolleksjon. De andre er fartøy for ankerhåndtering, kabellegging og multifunksjonell plattformforsyning. – Utviklingen har pågått de siste to årene, etter at vi ble utskilt som eget verft, opplyser Tore Ulstein.

Designkriteriene varierer noe for de ulike fartøyene, men verftet legger vekt på å bruke en del av de samme modulene. – Vi prøver å gjenbruke løsninger og kunnskap der det er mulig. Da kan vi bygge fartøyene raskere og øke kvaliteten, mener Ulstein.

Bedre skrog

Han anslår at utviklingskostnadene generelt ligger mellom tre og fem prosent av kontraktssummen for et fartøy. Skroget til ROV-fartøyet er stort sett det samme som plattformforsyningsfartøyet, men lengde og bredde er strukket noe. Skrogformen er optimalisert i forhold til sjøbevegelse og motstand.

– Vi legger mer ressurser i utviklingen av nye skrog. Mange design er ikke utviklet i tråd med tida, hevder Ulstein. For plattformforsyningsfartøyet har drifstofføkonomisering vært viktig, og det krever skrog som glir lett gjennom vannet. Også støy er en viktig designparameter.