SJØSTTES: Hugin 4500 før site dykk (Bilde: Anders J. Steensen)
UT PÅ HAVET: Etter en vellykket test på 48 timer utefor Horten, går nå Hugin 4500 til Mexicogolfen for å kartlegge nye oljefelt. (Bilde: Anders J. Steensen)
FRA UNDERSIDEN: Slissen i siden er for sensoren til sidesøkende sonar, mens de i bunnene er for ekkoloddene. (Bilde: Anders J. Steensen)
BATTERI: Blandingen lut, hydrogenperoksid og aluminiumgir tilstrekkelig kraft for å drive Hugin i 60 timer. (Bilde: Anders J. Steensen)
FØR SJØSETTING: Hugin klargjøres før den bringes om bord og sjøsettes. (Bilde: Anders J. Steensen)
BRØDRE: David og Peter Alleman innførte bruk av Hugin i det amerikanske C&C Technologies. Hugin har revolusjonert havbunnskartlegging, sier de. (Bilde: Anders J. Steensen)

Klar for 4500 meters dyp

  • Olje og gass

Hugin AUV

Utviklet i samarbeid mellom Kongberg Maritime, FFI og Statoil

Brukes for havbunnkartlegging både militært og sivil.

Kunder:

  • C&C Tecnologies
  • Fugro
  • Geoconsult
  • Det norske Sjøforsvaret.

Finnes i modellene Hugin 1000, 3000 og 4500.

Pris: 20 - 40 millioner, avhengig av modell og utstyr

Horten: Den nye autonome undervannsfarkosten av typen Hugin 4500 har fått navnet Sea Seacher 3. Den ser ut som en stor fisk, ca fem meter lang og rundt en meter i diameter. Totalt veier den i tørr tilstand nær to tonn. Den kan operere under vann i 60 timer.

Utviklingen av Hugin 4500 har blitt gjennomført i nært samarbeid mellom C&C Technologies og Kongsberg Maritime i Horten.

– Vi har valgt Kongberg Maritime, fordi vi har god erfaring med de to farkostene vi har fra tidligere, en Hugin 1000 og en Hugin 3000. Dessuten er Kongsberg Maritime den eneste leverandøren som har et kommersielt produkt i dette markedet, forteller prosjektleder David Allemann i C&C Technologies.





For undervannsanlegg

Leveransen fra Kongsberg Maritime består av Hugin 4500 med kommunikasjonsutstyr pluss et mulitstråle ekkologg. I tillegg har C&C Technologies utstyrt den med sidescannende sonar og et ekkolodd som kan se nesten 100 meter ned i havbunnen, en såkalt sub bottom profiler.

– Våre oppdrag for oljeselskapene består i å kunne kartelegge havbunnen der hvor det planlegges undervannsinstallsjoner. Da vil de vite mest mulig om bunnen og bunnforholdene, forteller Pete Alleman, som er ansvarlig for havbunnskartlegging i C&C Technologeis.

Nøyaktigheten på målingene som gjøres med den utrustningen som C&C Tech. har valgt er på ca 1 centimer.





30 prosent lengre levetid

Kongsberg Maritime har utviklet et nytt batteri for farkosten. For å generere nok strøm, 1,5 kW i 60 timer, brukes et batteri som bruker 40 prosent lut, NaOH og 30 prosent hydrogenperoksid, H 2O 2, og aluminium. Væskene må skiftes for hvert dykk, mens aluminiumselementene i batteriet må byttes etter 120 timer.

Denne batteripakken er nok for å drive farkosten fremover med en normal fart på fire knop.

Selve dykket er ferdig programmert på forhånd når det gjelder området som skal dekkes. Til det brukes treghetsnavigasjon sammen med akkustiske indstrumenter som senkes ned på havbunnen. Normalt vil ekkolodd om bord i Hugin dirigere farkosten slik at den holder konstant avstand til havbunnen under dykket.