HAR TESTET: GE Energy's LM 6000 combined cycle-anlegg kan operere minst like bra på biodrivstoff som fossil diesel. (Bilde: AGTSI)
NHO rasler med sablene og krever refusjon av NOx-avgiften og at regjeringen blir med på et NOx-fond som alternativ til NOx-avgiften de vil kreve inn. (Bilde: Colourbox.com)

Kjører gassturbin på biodiesel

  • Kraft

GE, et av verdens største selskaper, har testet ut hvordan sine LM gassturbiner fungerer ved bruk av biodrivstoff i stedet for diesel.

Minst like bra

Resultatet er oppløftende. Testkjøringen på Brookfield Power's Carr Street kraftverk i New York viste at gassturbinene kunne operere med ulik last med like, eller bedre karakteristikker enn for fossil diesel, som anlegget har gått på.

Analyser av utslippene viste lavere konsentrasjoner av NOx og partikler enn forventet. I tillegg melder GM energy at langtidsøkonomien for drift av anlegget vil tjene på at biodiesel ikke inneholder svovel, og redusert bruk av vann for NOx-reduksjon.

Mange i Norge

I Norge har GE blant annet levert mer enn 120 LM-gassturbiner på olje- og gassinstallasjoner på norsk sokkel, inkludert 5 stk LM 6000 maskiner til Snøhvit.

- Det er et viktig skritt framover for reduserte utslipp at verdens største gassturbinleverandør har verifisert bruk med fornybart biodrivstoff i en gassturbin, sier sivilingeniør Marius Gjerseth i Zero.

Har gått over

Miljøvernorganisasjonen har i lengre tid jobbet for at det skal være mulig å bruke fornybart biodrivstoff også i gassturbiner.

Enkelte av GE Energys kunder, som cruiserederier, har allerede valgt å gå over til biodiesel for å redusere økonomiske og miljømessige kostnader ved drift.

Gassturbiner brukes i mange ulike sammenhenger, blant annet i store båter, til strømproduksjon og i olje- og gassindustrien, som totalt står for betydelige utslipp verden over.