Kystvaktfartøyene i Nornen-klassen har seilt for Kystvakten i flere år, men har vært leid inn fra Remøy Shipping.
– Den forrige regjeringen ville leie fartøyene i stedet for å eie dem. Men det er ikke en spesielt gunstig løsning. Derfor har vi i flere år prøvd å overta fartøyene, og det har vi endelig lykkes med, sier statssekretær Roger Ingebrigtsen (Ap) til VG Nett.
Fleksibilitet
Forsvaret håper å spare 111 millioner kroner fram til fartøyene skrotes en gang etter 2030.
– Dette gir oss større fleksibilitet, flere muligheter og letter den operative planleggingen, sier Ingebrigtsen.
Fartøyene ble bygd i Szczecin i Polen i 2006 og 2007, de har et mannskap på 13 og seiler for Indre kystvakt, det vil si i kystnære strøk.
Spesialbygde
Også i Kystvakten er de svært fornøyde med at de nå blir sittende som eiere av fartøyene.
– Dette er nesten nye fartøy som er spesialbygde for tjenesten. For oss er det bedre å eie enn å leie, sier flaggkommandør og kystvaktsjef Arild-Inge Skram.
De fem skipene i Nornen-klassen er KV Nornen (W 330), KV Farm (W 331), KV Heimdal (W 332), KV Njord (W 333) og KV Tor (W 334).