Kjemikalietankerern Doris fra Utkilen rederi i Bergen. (Bilde: Utkilen)
Kjemikalieskipet Doris, tilhørende Utkilen AS i Bergen. (Bilde: Utkilen)

Kjemikalieskip senket fiskebåt

Doris

  • Kjemikalietankskip
  • 16.000 dødvekttonn
  • Lastekapasitet: 17.500 m 3
  • 20 tanker i rustfritt stål
  • Lengde: 140 meter
  • Bygget i 1998
  • Klasseselskap: DNV
  • Klasse: +1A1
  • Isklasse: DNV Ice 1A
  • Norsk flagg
  • Norsk mannskap

Utkilen AS

  • Grunnlagt: 1967, Bergen
  • Driver 25 kjemikalietankskip
  • Størrelsesorden: Fra 2.500 til 17. 000 dødvekttonn
  • I ordre: Fem nye skip, bygges i Kina og Italia. Leveres i 2008-2009
  • Ansatte: 300 sjøfolk, 50 i administrasjon
  • Operer i Nord-Europa

Kjemikalieskipet holdt seg flytende og deltok i leteaksjonen etter overlevende fra sjarken.

Det er uklart hvor mange personer som befant seg om bord i sjarken. Den lille plastfiskebåten sank ikke, men holdt seg flytende i nær to timer før den tippet rundt. I 22-tida ble den tatt under slep til land.

Fløt i to timer

– Klokken 19.26 fikk vi beskjed om at et mindre kjemikalietankskip har rent i senk en sjark i et område som ligger ytterst i havet utenfor Bud mellom Molde og Kristiansund, sier pressesjef Anders Bang-Andersen i Hovedredningssentralen Sør-Norge til NTB. Ved 21-tida sank sjarken.

Til sammen er ti båter og to helikoptre med i søket. Det ene helikopteret er hentet fra Heidrun-plattformen.

Leteaksjonen pågikk Bud nord for Aukra i Møre og Romsdal tirsdag kveld.

Leter selv

Administrerende direktør Geir Mjelde i Bergens-rederiet Utkilen bekrefter overfor NTB at tankskipet Doris har vært involvert i en kollisjon. Skipet deltar i redningsaksjonen.

Mjelde sier til NRK at han ikke kan si noe om årsaken til ulykken.

– Vi har vært i kontakt med besetningen om bord på Doris, men vi kan ennå ikke si noe om hva som har skjedd. Nå konsentrerer vi oss om å bistå i aksjonen, sier Mjelde.

20. august omkom en mann i samme området da fiskesjarken Steinar gikk ned på Hustadvika.

Kjemikalietankeren skal ha gått i ballast på vei fra kontinentet for å laste i Norge. Det skal ikke være fare for vesentlig forurensing.

(©NTB/TU)