Karbonskiver til gatebruk

Porsche er først ute: til den nye 911 GT2 kan kjøperen bestille karbonskiver til rundt 70.000 norske kroner. Skivene er utviklet og produsert av det tyske selskapet SGL Carbon. Ved siden av Porsche viser tysk jernbane interesse for de nye skivene, som skal gjøre det mulig å spare opp til 60 tonn vekt på et togsett.

De spesielle karbonskivene Schumacher og hans konkurrenter bruker, kan ikke benyttes utenfor racingbanen da de ikke virker i det hele tatt før temperaturen stiger over 300 grader. Forskere ved SGL har nå klart å kombinere karbonfiber, eller kullfiber, med silisium på en slik måte at bremseskivene virker like godt uavhengig av temperatur.

Vekten er halvert

Vekten er redusert til halvparten av hva en stålskive veier. Ifølge det tyske ingeniørtidsskriftet VDI-Nachrichten skal de nye skivene gi 25 prosent bedre bremsevirkning enn stålskiver, og de skal ikke bare være uavhengig av temperatur men også uavhengig av fuktighet.

Drømmeskivene - som både har en lang og komplisert produksjons- og herdeprosess, får hardhet på nivå med en diamant. Trøsten for de som synes prisen er høy er at disse skivene garantert vil vare mye lenger enn bilen.